Android 4.4 KitKat stijgt naar 2,5 procent marktaandeel
Ongeveer 2,5 procent van alle toestellen die zich op de Google Play Store aanmelden, gebruiken Android 4.4 (KitKat) als besturingssysteem. Dat blijkt uit statistieken die Google vrijgeeft. De cijfers slaan op de periode van 24 februari tot 3 maart en bevatten zowel smartphones als tablets.
Een maand geleden draaide KitKat op 1,8 procent van de apparaten. Het besturingssysteem kwam uit op 31 oktober 2013 en maakte zijn eerste opwachting op de Google Nexus 5.
[related_article id=”158901″]
Flinke fragmentatie
KitKat heeft daarmee nog heel wat achterstand op Jelly Bean (4.1.x, 4.2.x en 4.3). Die samen drijven nog altijd 62 procent van alle Android-apparaten aan. Dat is zelfs nog een stijging van 1,3 procentpunten vergelijken met een maand geleden. 4.1.x is in zijn eentje goed voor 35,3 procent.
Dat betekent dat er flinke fragmentatie is onder apparaten met Jelly Bean en dat de meerderheid daarvan geen gebruik kan maken van nieuwe features die werden uitgerold in versies 4.2, 4.3 en 4.4.
Na Jelly Bean volgt zelf Android 2.3.x of Gingerbread, een OS uit februari 2011, dat nog altijd 19 procent marktaandeel heeft. Het goede nieuws is dat dat marktaandeel achteruitgaat, hoewel het waarschijnlijk nog minstens een jaar heel belangrijk zal blijven.
Lange, trage ketting
Het probleem met nieuwe versies tot bij de consument te brengen is niet het gebrek aan interesse van die consument. Zoals iOS laat zien, willen mensen maar al te graag upgraden naar een nieuwste versie van hun besturingssysteem. Het probleem is wel dat Google maar het begin is van een heel lange ketting waar die upgrades door moeten.
Nadat Google een nieuwe versie van Android vrijgeeft, beginnen fabrikanten aan het aanpassen van het OS met hun eigen tweaks en modificaties. Voor smartphones die aan een contract vastzitten, voegen dan ook de telecomoperatoren nog eens hun eigen software toe. Het probleem wordt nog erger doordat de fabrikanten noch de operatoren vinden dat er voor hen veel voordeel zit in het snel doorgeven van nieuwe upgrades. Zij verkopen liever een toestel aan de consumenten.