BMW verbetert nieuwe wagens met big data
BMW gaat bigdata-analyse inzetten om verbeteringen aan te brengen in zijn nieuwe automodellen, hun reparaties en onderhoud.
Op basis van voorspellende statistieken hoopt de Duitse autofabrikant kwetsbaarheden in nieuwe wagens te herstellen ruim voordat zij worden gelanceerd, en zelfs voordat deze onvolkomenheden problemen kunnen veroorzaken in de massaproductie. Ook het ontwerpproces moet al de vruchten kunnen plukken van de inzichten die ontstaan uit grootschalige data-analyse vooraf.
BMW gebruikt hiervoor onder meer de bigdatatechnologie van IBM, genaamd IBM SPSS. Deze voorspellende software combineert en analyseert gegevens van bijvoorbeeld testritten van prototypes. Ook worden 15.000 gebreken aan andere auto’s meeberekend, evenals details van recent garageonderhoud.
Kwetsbaarheden kunnen zo razendsnel worden opgespoord en aangepakt. Volgens BMW zijn analyses waar het voorheen maanden op moest wachten nu binnen een paar dagen beschikbaar. Doordat de resultaten meteen kunnen worden toegepast in de productie bespaart de autofabrikant veel kosten.
BMW heeft momenteel de beschikking over 250 bigdata-applicaties. Hiermee kunnen vijfhonderd medewerkers binnen de hele BMW Group hun eigen analyses uitvoeren.
ZDNet en Smartbiz.be houden op donderdag 13 maart een gratis seminar over big data. Je kunt je hier inschrijven.
(Beeld: VanderWolf Images / Shutterstock.com)