Nieuws

Drie keer zoveel winst voor Facebook

Vergeleken met vorig jaar heeft Facebook in het eerste kwartaal drie keer meer winst geboekt. Bijna 60% van het geld komt van mobiele advertenties.

Het lijkt erop dat Facebook dan toch heeft uitgevist hoe het geld kan verdienen aan mobiele gebruikers.

Het sociale netwerk verkocht in de eerste drie maanden van dit jaar voor 2,27 miljard dollar aan reclame. Ruim 1,3 miljard daarvan kwam van advertenties op mobiele toestellen. De betalingsactiviteiten van het bedrijf waren daarnaast goed voor 237 miljoen dollar aan inkomsten.

[related_article id=”161563″]

Met een totale omzet van 2,5 miljard dollar doet Facebook het 72% beter dan in het eerste kwartaal van 2013. De winst tikte af op 642 miljoen dollar, of zowat het driedubbele van vorig jaar.

Mobiele muizen
Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft nu 1,28 miljard maandelijks actieve gebruikers (MAU"s). Ook dat is een stijging van 15% jaar op jaar. Iets meer dan één miljard daarvan zijn mobiel. Er zijn ook zowat 802 miljoen mensen die Facebook elke dag gebruiken.

Facebook kondigde ook aan de financieel directeur David Ebersman het bedrijf verlaat en naar de medische industrie verhuist. Hij wordt opgevolgd door David Wehner, de huidige vicepresident in financiën. Eberman werkt sinds 2009 bij Facebook en speelde een belangrijke rol bij de beursintroductie van het bedrijf. Hij kreeg vooral veel kritiek toen het aandeel meteen na de introductie flink naar beneden ging.

Miljardendans
Facebook heeft er een atypisch druk eerste kwartaal opzitten. Eerst werd berichtendienst Whatsapp ingelijfd voor 19 miljard dollar, niet veel later kondigde het bedrijf aan dat het virtualrealityspecialist Oculus had gekocht voor 2 miljard dollar. Deze aankopen zullen echter pas later in het jaar hun financiële vruchten gaan afwerpen.

Sommige waarnemers zien in de overnames (en de betaalde prijzen) tekenen dat Facebook zelf niet heel erg gerust is in de toekomst van zijn eigen diensten en dat het er alles voor over heeft om het dominante sociale netwerk te blijven.

Nieuw mobiel netwerk
De cijfers van Facebook komen ook een week voor de f8-conferentie in San Francisco. Volgens de geruchtenmolen zou Facebook daar een nieuw mobiel reclamenetwerk gaan voorstellen, waardoor zijn advertenties ook in andere apps dan Facebook zelf kunnen opduiken. Met zo’n platform zou het bedrijf rechtstreeks de concurrentie aangaan met Google. 

financieelmobielnieuwsomzetreclamewinst

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals