Nieuws

Anoniem inloggen met Facebook in apps

Met de aankondiging van Anonymous Login en Audience Network speelt Facebook in op twee belangrijke thema's: meer controle voor de gebruiker over zijn persoonlijke gegevens en nog meer geld verdienen.

Topman Mark Zuckerberg heeft voor Facebook een nieuwe manier aangekondigd om anoniem in te loggen bij apps van derden. Dit stelt gebruikers van "s werelds grootste sociale netwerk in staat om te surfen zonder dat ze hun identiteit prijsgeven.

“We willen de mensen meer controle en macht geven”, zei Zuckerberg woensdag tegen ontwikkelaars tijdens de F8-conferentie van Facebook in San Francisco.

[related_article id=”158578″]

Langverwacht reclamenetwerk
Voor adverteerders en appmakers die op zoek zijn naar winst, komt het bedrijf met Audience Network, het langverwachte reclamenetwerk dat nu open is voor registratie. Voor het overige ontwikkelaarspubliek beloofde het sociale netwerk dat het geen dingen meer zou breken, een drastische afwijking van het oprichtingsmotto "beweeg snel en breek dingen".

Maar veruit het grootste nieuws voor de 1,28 miljard gebruikers van het sociale netwerk is de Anonymous Login. Een variant op de standaardoptie om in te loggen bij een app zonder je persoonlijke informatie te delen. Deze stap is gezet om zorgen weg te halen over privacy terwijl Facebook gebruikers aanmoedigt zo veel mogelijk nieuwe apps te proberen.

Zwarte knop
De knop om anoniem in te loggen, die zwart is in plaats van het gebruikelijke Facebookblauw, stelt leden in staat makkelijk in te loggen zonder gebruikersnaam of wachtwoord, maar zonder dat je je persoonlijke gegevens hoeft te overhandigen aan een bron die je niet vertrouwt. Dat kan op een later moment altijd nog, laat het bedrijf weten.

Momenteel test Facebook de nieuwe manier van inloggen met enkele speciaal geselecteerde ontwikkelaars, waaronder Flipboard. Dat houdt in dat het nog wel maanden kan duren voordat je de zwarte knop tegenkomt in je favoriete apps.

Meer controle over eigen gegevens
Dit nieuws sluit aan bij een van de bredere thema"s op de conferentie, dat mensen meer controle willen hebben over hun eigen gegevens. Zuckerberg zette uiteen dat Facebook het vertrouwen van mensen wil verbeteren zodat ze zich comfortabeler voelen bij het gebruik van het sociale netwerk in combinatie met apps van derden.

In hetzelfde proces heeft Facebook ook de standaard login-optie aangepast, zodat mensen kunnen kiezen welke gegevens ze wel of niet willen delen met de applicatie die ze gebruiken.

Stabieler en veiliger
Tevens hoopt Facebook het vertrouwen van ontwikkelaars verder uit te breiden. Daarom heeft Zuckerberg een aantal toezeggingen gedaan aan deze groep over de stabiliteit en veiligheid van het maken van nieuwe apps voor het sociale platform.

“We focussen ons op het bouwen van een stabiel mobiel platform”, stelt Zuckerberg. Het bedrijf wil een "cross-platform platform" maken om het gat tussen de mobiele besturingssystemen van Apple, Google en Microsoft te overbruggen. Volgens de CEO is het Facebooks taak in de wereld om een stabiele mobiele overbrugging te maken naar al deze platformen.

Audience Network
Zoals verwacht werd op de conferentie ook meer duidelijk over Audience Network, een mobiel advertentienetwerk dat sinds januari getest wordt met een select groepje klanten. Facebook heeft de registratie voor het Audience Network afgelopen woensdag opengezet. Het bedrijf belooft ontwikkelaars te helpen bij het verdienen van geld met de assistentie van meer dan een miljoen adverteerders.

Audience Network stelt marketeers in staat om niet alleen op Facebook te adverteren, maar ook in apps die zich hebben aangemeld voor het reclamenetwerk. Bedrijven kunnen kiezen tussen verschillende formaten advertenties. Daarnaast kunnen ze hun voordeel halen uit de doelgroep- en meetgereedschappen van Facebook.

Hooggespannen verwachtingen
De verwachtingen van Audience Network zijn hooggespannen bij mensen die het bedrijf volgen. Het vooruitzicht van extra winst door Facebook-advertenties doet velen van hen kwijlen. COO Sheryl Sandeberg probeert deze verwachtingen wat te temperen. Zij stelt dat het reclamenetwerk zich nog in de opstartfase bevindt en dat ze het eerste jaar verwacht geen echte winst te genereren.

De conferentie was precies een week nadat het sociale netwerk aantoonde op Wall Street dat de reclame-inkomsten sterker zijn dan ooit. Facebook haalde in het eerste kwartaal van 2014 2,27 miljard dollar op met advertenties, 59 procent daarvan komt uit adds in het mobiele Nieuwsoverzicht.

De avond voor de conferentie sloot het aandeel van Facebook op 58,15 dollar. Dat is een toename van 2 procent in aanloop naar de keynote van Zuckerberg. Op de dag van de nieuwe aankondigingen zat er echter geen merkbaar verschil in de waarde van het aandeel.

Beveiliginginloggennieuwsprivacysociale mediazuckerberg

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken