Hoe voor te bereiden op een cyberaanval
Ooit zal je bedrijf het slachtoffer van een cyberaanval worden, wat je ook doet. Dat moment bereid je dan ook maar beter voor. Er zijn vier stappen die je moet nemen.
1. Bereid de bekendmaking alvast voor
Veel bedrijven zijn door allerlei regelgeving gebonden aan de informatie die ze aan klanten mogen of moeten vrijgeven tijdens een cyberaanval. Op het moment dat de aanval bezig is, ligt je bedrijf wellicht in chaos en maak je gegarandeerd fouten. Zorg dus dat je op voorhand een actieplan hebt klaarliggen, identificeer de belangrijkste personen die tijdens een cyberaanval een rol moeten spelen en betrek je communicatieteam, want zij kunnen je advies geven over de timing en uitwerking van jouw boodschappen.
[related_article id=”161920″]
2. Begrijp waar cybercriminelen op azen
De belangrijkste vraag is niet wanneer je het slachtoffer van een cyberaanval wordt, maar waar. Je moet dus weten wat cybercriminelen waardevolle informatie vinden. Dat leidt je naar de plaatsen waar je meer aandacht aan moet besteden. Follow the money, of in dit geval Follow the data. Momenteel zijn die plaatsen in veel bedrijven hun datawarehouses, maar ook clouddiensten die ze gebruiken.
3. Vraag budget voor verdediging
Cyberaanvallen kunnen een bedrijf niet alleen veel schade berokkenen, maar kosten ook veel. De diensten zijn immers uitgeschakeld of je loopt reputatieschade op. Ook je ertegen verdedigen is niet goedkoop. Beschouw de beschermingsmaatregelen echter als een verzekeringspremie en vraag voldoende budget.
4. Vraag om hulp
Het mag verleidelijk zijn om alleen op interne expertise te vertrouwen omdat dat het goedkoopste lijkt, maar je kunt het best experts inhuren, zowel om de beschermingsmaatregelen uit te werken als tijdens een aanval. Zij komen deze situaties immers dagelijks tegen en hebben heel wat ervaring.
In samenwerking met Smartbiz.be.