Nieuws

Firefox zuinig met reclame, belooft Mozilla

De aankondiging van Mozilla om advertenties te tonen bij het openen van een nieuw tabblad in Firefox zorgde voor veel ophef. Het bedrijf stelt zijn gebruikers gerust en laat weten dat het geen puinhoop van logo's wordt.

Mozilla is het plan aan het bijstellen om advertenties te tonen bij het openen van een nieuw tabblad in Firefox. Dit is een signaal voor gebruikers dat ze niet de controle kwijtraken of overspoeld worden door reclame.

Mozilla kondigde het idee voor advertenties in Firefox bij het openen van een nieuw tabblad in februari al aan. Het idee achter deze Directory Tiles is dat het nuttig is voor gebruikers. Toch baart het plan de nodige zorgen.

Onrust in community
“Veel mensen in onze community vonden het lastig te begrijpen wat wij precies bedoelden. Zij vreesden dat we Firefox zouden omtoveren in een puinhoop met logo"s van de hoogste bieders, zonder controle van de gebruiker en zonder voordelen”, zegt Johnathan Nightingale, onderdirecteur van Firefox, in een blogpost. “Maar dat gaat niet gebeuren, zo zijn wij niet bij Mozilla.”

[related_article id=”158578″]

Toch kan op een nieuw tabblad nog steeds gesponsorde inhoud staan van “speciaal geselecteerde partners”. Mozilla is van plan daar in de toekomst mee te experimenteren.

Toegevoegde waarde
Tot nu toe heeft Mozilla nog geen enkele advertentie laten zien, merkt Darren Herman op in een verklaring. De onderdirecteur van content services laat weten dat voor nog geen enkele tegel betaald wordt op het moment. “Het doel van de eerste experimenten is om de interesse van de gebruiker te meten en vast te stellen wat de toegevoegde waarde van de aanbevolen content is. Betaalde tegels zijn pas de volgende stap, wanneer we voldoende vertrouwen hebben dat ze van meerwaarde zijn.”

Bij concurrent Opera vormt het nieuwe tabblad al langere tijd een bron van inkomsten. Partners van die browser betalen al jaren voor een plekje op de speeddialpagina, die snelle toegang geeft tot websites. 

Uitdaging
Mensen nieuwe diensten en apps laten ontdekken is altijd een uitdaging. Dit kun je opmaken uit de aanwezigheid van zoekmachineoptimalisatie en het worstelen om een goede plek te krijgen in appstores. Geld kan je helpen om onder de aandacht te komen bij de consument.

Voor Mozilla betekent het nieuwe tabblad ook het aanboren van andere bronnen van inkomsten. Tot nu toe is dat voornamelijk Google, dat Mozilla betaalt voor mensen die het naar de zoekmachine stuurt.

Eerste testen begonnen
Nightingale laat weten dat de eerste testen inmiddels begonnen zijn. “De komende weken gebruiken we onze prereleasekanalen om te kijken of we het nieuwe tabblad nog nuttiger kunnen maken. Met name voor mensen die Firefox voor het eerst installeren, omdat we daarbij nog niet kunnen teren op de browsergeschiedenis.”

Nightingale: “We onderzoeken een mix van onze eigen websites en andere nuttige plekken op het web. We proberen verschillende lay-outs. Deze testen zijn puur om te begrijpen wat onze gebruikers handig vinden en wat ze negeren of uitschakelen. Het gaat tijdens het testen niet om winst, die wordt dan ook niet geïnd.”

Privacy staat centraal
Het reclamemodel is een interessante ontwikkeling voor Mozilla, dat op gespannen voet leeft met online adverteerders over de Do Not Track-technologie. DNT is ontworpen voor mensen zodat ze kunnen laten weten dat ze niet gevolgd willen worden door adverteerders of marketeers, ondanks claims dat ze dan interessantere advertenties voorgeschoteld krijgen.

Mozilla heeft privacy en controle voor de klant centraal staan in zijn missie. De poging om DNT te implementeren is echter tot stilstand gekomen vanwege onoverbrugbare verschillen tussen privacy voorstanders en de reclame-industrie.

adsadvertentiesbrowserdirectory tilesfirefoxmozillanieuwsprivacyreclametabs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken