Samsung domineert smartwatches met Galaxy Gear
Dit jaar zijn er al een half miljoen Samsung Galaxy Gear smartwatches over de hele wereld verstuurd. Hiermee heeft Samsung zeventig procent van deze snel groeiende markt voor digitaal verbonden horloges in handen.
De analisten van Strategy Analytics maken uit de cijfers op dat de draagbare gadget om je pols het populairste gadget gaat worden. In de eerste drie maanden van dit jaar is het aantal bestellingen van smartwatches met 250 procent toegenomen.
[related_article id=”161563″]
Tot nu toe zijn alleen nog de cijfers voor het eerste kwartaal bekend, dus hier zijn de nieuwe Gear 2, de goedkope Gear 2 Neo en Gear Fit nog niet meegenomen.
Licht vertekend beeld
Daarnaast geven de cijfers een licht vertekend beeld, want het gaat om het aantal producten verscheept naar winkeliers en niet over directe verkoop aan de consument. Toch zijn de cijfers zeker belangrijk en wel om twee redenen: ten eerste bestellen winkels over het algemeen alleen de producten die ze denken te kunnen verkopen. Ten tweede geeft het aan dat Samsung de markt voor smartwatches domineert.
Deze dominantie kan afnemen wanneer meer bedrijven proberen smartwatches aan de man te brengen, maar met Samsungs bijna oneindige zak met geld voor marketing krijgen de concurrenten het toch lastig.
Android Wear
Verschillende bedrijven, waaronder Sony, maken al smartwatches. Het lijkt er alleen op dat niemand ze koopt. Wellicht verandert dat wanneer Googles software Android Wear beschikbaar komt, waarschijnlijk als eerste op de LG G Watch.
Toch valt het nog te bezien of Android Wear dezelfde boost geeft aan fabrikanten van smartwatches zoals LG en Motorola, als dat het originele Android deed aan telefoonfabrikanten als HTC en Samsung.
Apple iWatch
De rest van de concurrentie bestaat uit kleinere fabrikanten, waarvan Pebble wellicht de bekendste is. En dan heb je ook nog Apple. De geruchten over een Apple iWatch zwellen steeds meer aan. Het waren deze geruchten die ervoor zorgden dat smartwatches onder de aandacht werden gebracht bij het grote publiek. Desondanks is er nog steeds geen bevestiging over het bestaan van de iWatch.
In het recente verleden voorspelden analisten al dat de verkoop van smartwatches dit jaar alleen al verdriedubbelt, met in 2018 niet minder dan 112 miljoen producten verscheept.