Facebook vraagt Europese waakhond om WhatsApp-deal te onderzoeken
Facebook heeft aan de Europese mededingingsautoriteiten gevraagd om de overname van Whatsapp, waar 19 miljard dollar mee gemoeid was, nader te bekijken. De bedoeling hierachter is dat de deal in de toekomst verstoken blijft van nadere onderzoeken.
Volgens de Wall Street Journal meldt het sociale netwerk zich vrijwillig bij de centrale mededingingsautoriteit van de Europese Unie. Door rechtstreeks naar de Europese waakhonden te stappen met de vraag om de deal te bekijken – en hopelijk goedkeuren – hoopt Facebook onderzoeken in individuele landen te voorkomen. Dat kan Zuckerbergs juridische afdeling op de lange termijn veel werk en geld besparen.
[related_article id=”158578″]
Populaire berichtendienst
Facebook is bezig met het apart zetten van de enorme hoeveelheid geld – grofweg tien procent van de waarde van het bedrijf – om de zeer populaire berichtendienst te kopen. Daarmee krijgt het een groot deel van de berichtenmarkt, zeker in opkomende landen.
Er zijn door meerdere instanties zorgen geuit over het oneerlijk domineren van een markt in bepaalde landen. Dit is per wet verboden. Europese telecombedrijven zijn niet blij met de overname. Zij zijn van mening dat Facebook een te sterke greep krijgt op het direct versturen van berichten, een goedkoop en vaak zelfs gratis alternatief voor sms- en mms-berichten.
Regelgeving
Vorig jaar nam voor het eerst het aantal verstuurde sms-berichten af. Tel daarbij de verplichte regelgeving op die ervoor zorgt dat de vergoedingen voor bellen en roamingtarieven ook gereguleerd worden, dan is het wel te begrijpen dat de telecombedrijven angstvallig proberen vast te houden aan alle bronnen van inkomsten. Privacygroepen hebben ook hun bedenkingen bij de deal. De overname is echter al goedgekeurd door de Amerikaanse Federal Trade Commission.
Andere diensten
Met een half miljard gebruikers en 64 miljard verstuurde berichten per dag, is Whatsapp een van de belangrijkste spelers op de berichtenmarkt. Maar het is verre van de enige populaire app. WeChat claimt 396 miljoen actieve leden, Samsung ChatON haalde vorig jaar de grens van 100 miljoen en Facebooks eigen Messenger telt 200 miljoen gebruikers.