Nieuws

Trends in data-analyse die je niet mag missen (2)

Business Intelligence en Analytics staan bovenaan het prioriteitenlijstje van menig bedrijf. Een overzicht van de belangrijkste trends anno 2014 (deel2), naar aanleiding van ons gratis seminarie van 24/6.

Business Intelligence en analytics staan boven aan het prioriteitenlijstje van menig bedrijf. Een overzicht van de belangrijkste trends anno 2014 (deel 2), naar aanleiding van ons gratis seminarie van 24 juni.

De convergentie tussen business intelligence en analytics enerzijds en de opmars van selfservice en data-discovery anderzijds, dat waren de eerste twee trends die we in een eerder artikel presenteerden in onze BI-reeks, naar aanleiding van ons gratis seminarie over BI van 24 juni. Vandaag brengen we de twee andere: visualisatie en mobiele BI.

3. Visualisatie

“Negentig procent van de informatie die we in ons brein opslaan, passeert door de ogen, en visueel gepresenteerde informatie wordt tot 60.000 maal sneller verwerkt dan tekstinformatie. Het werd de hoogste tijd om wat meer aandacht te besteden aan de visualisatie van de inzichten die we uit onze BI-systemen halen”, zo houdt Guy Huybrechts, head of business development bij SAS Belux, zijn betoog.

SAS is niet de enige trouwens: de visualisatie van inzichten staat hoog op de prioriteitenlijst van softwareleveranciers en klanten. Microsoft heeft in zijn Power BI-software ook functionaliteit toegevoegd om gegevens over een regio op een kaart te visualiseren en real-time te actualiseren, wat in de meeste presentaties wel aan bod komt. “Maar ook als u een animatie kunt maken van de evolutie van omzet- of andere cijfers gedurende een bepaalde periode en geprojecteerd op een kaart, kan dit u inzichten verschaffen waar u anders soms lang naar zou moeten zoeken”, aldus Ritchie Houtmeyers, Microsoft application platform product & solutions manager.

[related_article id=”162120″]

4. Mobiele BI en in de cloud

Het wordt heel moeilijk om een trendoverzicht te maken zonder de cloud te vermelden. Toch is het ook hier bijzonder relevant omdat BI en analytics in de cloud lange tijd onbesproken bleven. Maar sinds onder meer Microsoft cloudanalyse uit de marginaliteit getrokken heeft door zijn Power BI-software te integreren in Office 365, staat niets nog een brede doorbraak in de weg.

De gebruikelijke succesformule van Microsoft – nieuwe software integreren met wat u sowieso toch al gebruikt – zou ook voor BI in de cloud het verschil kunnen maken. Vooral de integratie van Power BI met Excel, dat voor velen nog steeds de toegangspoort tot bedrijfsinzichten vormt, zou deze doorbraak wel eens kunnen versnellen.

“Er is nu geen export naar Excel meer nodig”, aldus Ritchie Houtmeyers. “Je krijgt het inzicht meteen in krachtige visuals voorgeschoteld en je kunt er naar hartenlust mee experimenteren op zoek naar nieuwe inzichten zonder dat je hiermee weken of maanden verliest. En je kunt je inzichten sneller en eenvoudiger delen dan ooit.”

Natuurlijk kampt Microsoft, dat gemakshalve en vaak terecht uitgaat van een Microsoft-only omgeving – minder met het traditionele struikelblok van cloudanalyse: een goede analyse is enkel mogelijk als u goede en dus geïntegreerde gegevens heeft.

Wie gegevens uit uiteenlopende databanken en andere gegevensbronnen wil combineren, zal cloudanalyse niet altijd als een gemakkelijke en bruikbare oplossing ervaren. En natuurlijk baart ook de beveiliging van gegevens en toepassing heel wat bedrijven en CIO’s zorgen.

Maar wie bereid is alle gegevens in de cloud te gooien en daar – zelf of via derden (intussen bestaan er al heuse ‘BICC’s, Business Intelligence Competence Centers, in de cloud) – de analyses en berekeningen te laten plaatsvinden, zal snel gewonnen zijn voor de vele voordelen: bereikbaarheid van inzicht voor een veel groter publiek, ongeacht waar ze zich bevinden, en de mogelijkheid om zelf met analyses aan de slag te gaan, op zoek naar nieuwe inzichten.

Hiermee belanden we haast automatisch bij mobiele BI: het ter beschikking stellen van gegevens en inzichten aan mobiele medewerkers. Een niet altijd even evidente opgave, aangezien mobiele toestellen toch een beperkter scherm aanbieden dan de gemiddelde desktop.

Maar het is de meeste BI- en analytics-leveraniers wel menens. “Wij hebben een ‘mobile first’ strategie in alles wat we aanbieden”, zegt Frank Soudan, innovatie-expert bij SAP Belux. “Waarbij we dus eerst zorgen dat de ‘look-and-feel’ goed zit voor mobiele toepassingen en daarna pas voor de vaste toestellen. Dat geldt dus ook voor BI en analytics, al zullen we soms met de visualisatie naar andere oplossingen op zoek moeten.”

Dit is het tweede deel van onze mini-reeks over trends in BI. 

Op 24 juni 2014 organiseert Minoc Data Services een Business Meets IT-seminar waarop u alles te weten komt over Business Intelligence (BI) en Analytics. We geven in dit seminarie een stand van zaken rond de nieuwe innovatiestroom in Analytics en marktcijfers. We bekijken ook BI- en analyticsvoorbeelden uit de praktijk. Meer informatie over het seminarie vindt u op de website van Business Meets IT.

analyseanalyticsBIBig Databigdatabusiness intelligencebusinessintelligence

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600