Facebook test Koop-knop bij aanbiedingen op maat
Facebook meldt dat het een functie test op dit ogenblik in de Verenigde Staten waarbij je met één druk op de knop producten kunt kopen op de sociale netwerksite. De test is maar minimaal uitgerold op een beperkt aantal producten om te zien hoe het onthaald wordt.
“Mensen kunnen mobiel of op hun computer op een Koop-knop klikken bij producten die als advertentie op het scherm verschijnen. Hier kun je dan rechtstreeks bij de fabrikant een aankoop doen, zonder dat je daarvoor Facebook moet verlaten,” aldus de internetgigant in een online blogpost.
Facebook zal alle kredietkaartgegevens veilig verwerken en biedt de optie aan om kaartgegevens op te slaan op de servers van Facebook om nog sneller en gemakkelijker aankopen te doen.
Gartner analist Brian Blau bekijkt het experiment als een eerste poging van Facebook om te zien hoe snel mensen online aankopen doen. “Ik denk dat deze zet een eerste stap is in een ambitieus plan van hen om de grote online winkels het vuur aan de schenen te leggen in de nabije toekomst.”
Afwachten wanneer de test op grote schaal wordt uitgerold, maar de intenties van Facebook zijn duidelijk. Het wil naast een sociale netwerksite ook een commerciële mastodont worden in de nabije toekomst, met aanbieding op maat van elke gebruiker waar je rechtstreeks kunt kopen.