Fors minder tablets verkocht in Nederland
Onderzoeksbureau Gfk meldt dat er in de eerste helft van 2014 veel minder tablets zijn verkocht dan een jaar eerder.
Absolute cijfers geeft Gfk niet, maar volgens het bureau zou de daling over het hele jaar rond de elf procent kunnen liggen. Dit nadat er vorig jaar ook al een flinke daling te zien was.
[related_article id=”161563″]
Volgens Gfk is de afname vooral te wijten aan een verzadiging van de markt omdat consumenten hun tablets stukken minder snel verruilen voor een nieuw exemplaar. In tegenstelling tot bij smartphones waar dat wel mee gebeurt.
Inmiddels heeft 57 procent van de Nederlandse huishoudens een tablet. Slechts 7 procent is van plan om er eentje aan te schaffen. Dat is de helft minder dan vorig jaar in dezelfde periode.
Gfk verwacht dat er dit jaar in totaal twee miljoen tablets worden verkocht in Nederland. Dat is een flink verschil met de explosieve groei van de afgelopen jaren. Hier kwam half 2013 verandering in, toen er plots een flink aantal tablets minder werd verkocht.
Internationaal is deze dalende lijn overigens ook merkbaar. Apple verkoopt al twee kwartalen achter elkaar minder tablets, terwijl hybride laptops het juist weer beter lijken te doen.