Blackberry is weer klaar voor groei
Blackberry heeft een mijlpaal bereikt in zijn pogingen terug te komen van de bijna fatale ondergang. Het bedrijf lijkt de reorganisatie te hebben afgerond. Er worden niet meer gesneden in de banen. Sterker nog, het lijkt erop dat het bedrijf op zoek moet naar extra personeel. Dit blijkt uit een interne memo die CEO John Chen vorige week vrijdag verstuurde.
Blackberry ondergaat een gedwongen transformatie door zijn falen op de consumentenmarkt de afgelopen jaren. Apples iPhone en smartphones met Googles Android verpulverden Blackberry"s voormalige heerschappij over de markt voor mobiele apparaten.
[related_article id=”161563″]
Ontslagen
De transitie verloopt niet zonder slag of stoot en is erg pijnlijk, want het bedrijf heeft duizenden personeelsleden laten gaan. In september waren dat nog 4.500 mensen, ongeveer veertig procent van het totale bestand.
Nu legt Blackberry de focus weer wat meer op de zakelijke en overheidsmarkt en stapt daarmee af van de consument. Het bedrijf bouwt verder op zijn sterke kanten als veiligheid en management van mobiele apparaten.
Extra personeel
In de memo staat te lezen dat Blackberry weer op zoek gaat naar extra personeel, voornamelijk op het gebied van productontwikkeling, verkoop en klantenservice. Chen voegt toe dat Blackberry hard op weg is om de neerwaartse spiraal van het verlies om te draaien naar een positief resultaat. Hij verwacht het einde van dit fiscale jaar, dat is maart 2015, uit de rode cijfers te zijn.
Blackberry vindt zelf dat het klaar is met de reorganisatie, dat het bedrijf nu weer redelijk stabiel is. Vorig jaar nog liep een poging om terug te komen op niets uit met de lancering van het besturingssysteem Blackberry 10, samen met vier nieuwe toestellen. De vraag blijft of Blackberry ooit nog die enorme populariteit kan terugwinnen, zelfs wanneer het bedrijf zich weer richt op professionals.
Terug naar kern
Chen, een zeer gerespecteerde specialist voor koerswijzigingen, nam de positie van voorzitter en interim-directeur over in november. Hij liet er geen gras over groeien en is direct gestart met pogingen om Blackberry terug te brengen naar de kern: het bedienen van bedrijven en overheden.
In zijn periode bij Blackberry heeft het bedrijf een goedkope smartphone ontwikkeld voor opkomende markten, maar ook twee duurdere modellen: de gedurfde Blackberry Classic en de brede Blackberry Passport.
Flink snijden
Tegelijkertijd heeft Chen flink gesneden in andere gebieden. Zo verkocht hij Blackberry"s vastgoed in thuisbasis Waterloo, Ontario. Hij dumpte andere activa die niet tot de kerntaken behoorde. Ook ging hij de samenwerking aan met fabrikanten als Foxconn om de productiekosten te drukken.
Vorige week tekende Blackberry een deal voor de koop van het Duitse softwarebedrijf Secusmart. De overname is bedoeld om de veiligheid van telefoongesprekken nog verder te verbeteren.