23 miljoen twitteraars zijn robots
Achter bijna negen procent van alle actieve Twitter-accounts zit niet per se een actieve gebruiker.
In een nieuw rapport voor de Securities & Exchange Commission onthult de microblogsite dat in april, mei en juni ongeveer 8,5 procent van de actieve accounts software van derden gebruikte om regelmatig updates te plaatsen zonder tussenkomst van een persoon. Dit betekent dat zich onder de 271 miljoen actieve accounts om en nabij 23 miljoen robots of geautomatiseerde accounts bevinden.
Waarom geeft Twitter deze informatie vrij? Met het SEC-rapport probeert het bedrijf duidelijkheid te krijgen wie op Twitter echt is en wie niet en hoe mensen toegang krijgen tot de website. Dergelijke informatie is nodig om de groei van het aantal actieve gebruikers nauwkeuriger te bepalen. Hier is namelijk veel kritiek op, omdat de groei is afgenomen sinds het bedrijf in 2013 naar de beurs stapte.
Apps van derden
In een poging heldere cijfers boven tafel te krijgen voor de overheid en de aandeelhouders legt Twitter in zijn laatste SEC-rapport uit dat ongeveer elf procent van de accounts gebruikmaakt van apps van derden om toegang te krijgen tot de dienst. Dit houdt in dat ze niet direct via de website werken.
Dat betekent niet direct dat het bots zijn. De 8,5 procent die in het rapport genoemd wordt slaat op mensen die het proces volledig automatiseren en tweets plaatsen zonder er zelf aan te pas te komen. Neem bijvoorbeeld een nieuwsorganisatie die automatisch de laatste berichten via Twitter verspreidt.
Nieuwe rekenmethode
“Historisch gezien hielden we alle gebruikers in de gaten die Twitter gebruikten via apps van derden”, staat te lezen in het SEC-rapport. “Deze methode hebben we nogmaals tegen het licht gehouden en het proces bijgesteld. Nu berekenen we alleen de robots of geautomatiseerde accounts waarbij duidelijk is dat er niemand aan te pas komt bij het plaatsen van tweets.”
Deze nieuwe methode is van belang voor de aandeelhouders en andere Twitter-volgers. Het geeft namelijk een duidelijker beeld van de groei van het aantal actieve gebruikers. Daarnaast is het belangrijke informatie voor adverteerders, marketeers en zelfs de gemiddelde Twitter-gebruiker. Zij willen allemaal graag weten hoeveel mensen ze bereiken via de microblogsite.