Nieuws

Facebook bindt strijd aan met clickbait

Facebook verklaart de oorlog aan loktitels die je alleen maar willen aanzetten om te klikken, en laat ze minder prominent verschijnen in je nieuwsoverzicht.

We zien ze tijdens het surfen voortdurend de revue passeren: overdreven titels die zo ontworpen zijn dat ze ons aanzetten om door te klikken naar de bijhorende webpagina, waarvan de inhoud vervolgens veel minder interessant blijkt dan de titel deed uitschijnen. Facebook heeft de buik vol van die zogenaamde clickbait-titels en neemt maatregelen om ze tegen te gaan.

Het sociale netwerk gaat het algoritme achter het nieuwsoverzicht bijschaven om “mensen te helpen om de berichten en links te vinden die het interessantst en relevantst zijn, en om de verhalen eruit te filteren die men vaak als spam beschouwt en eigenlijk niet wil zien.”

Het gebruik van loktitels is een populaire methode van websites om trafiek van Facebook naar hun site te genereren. Doordat er veel wordt geklikt op dergelijke berichten, krijgen ze op Facebook een groter publiek en worden ze hoger in je nieuwsoverzicht getoond. Op die manier worden berichten die je echt belangrijk vindt na verloop van tijd verdrongen door al het clickbait.

Om daar een mouw aan te passen neemt Facebook twee maatregelen. Ten eerste zal er niet langer worden gekeken naar het aantal klikken, maar wel naar hoe lang je op de webpagina blijft hangen voor je naar het sociale netwerk terugkeert. “Als men doorklikt naar een link en dan meteen terugkeert naar Facebook, suggereert dat dat men niet heeft gevonden wat men had verwacht”, klinkt het in een blogpost.

Een tweede factor die in rekening zal worden genomen, is de reactie die een bepaald bericht op Facebook uitlokt. Wanneer veel gebruikers op een bericht reageren, het liken of zelf met hun vrienden delen, is dat naar alle waarschijnlijkheid ook een teken dat de gedeelde link waardevol en interessant is.

Naast de maatregelen tegen loktitels heeft Facebook ook nog aangekondigd dat het berichten in het link-format voorrang gaat geven op foto’s waarbij de link in het bijschrift wordt gepost. Het link-format geeft gewoonlijk meer informatie – een titel, foto en eerste zin van het artikel – waardoor gebruikers beter kunnen beslissen of ze willen klikken of niet.

clickbaitnieuwsnieuwsoverzichtsociale media

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken