3D-printen breekt pas over 5 jaar door
Volgens onderzoeksbureau Gartner duurt het nog vijf jaar voordat 3D-printen de consumentenmarkt zal bereiken. Tot die tijd zal de technologie alleen op bescheiden schaal in zakelijk opzicht worden ingezet.
Dat blijkt uit de zogenaamde Hype Cycle die het onderzoeksbureau recent heeft gewijd aan 3D-printen, op basis van interviews met producenten, eindgebruikers, scholen, overheden en investeerders.
Aan de linkerkant van de grafiek staan de thema’s waarover zeer veel wordt gepraat maar nog weinig voor wordt gedaan. Dan volgt een dalende lijn, waarbij de aandacht vermindert, terwijl de realisaties zich binnenskamers voltrekken. Bij het laatste deel van de grafiek komt de technologie tot volle wasdom.
Overigens bestaan er diverse markten voor 3D-printing. Er wordt onderscheid gemaakt tussen de gebruikte materialen zoals plastic, hars, poeder en metaaldeeltjes, elk met een ander doel en behandeling. Sommige technieken zijn al in gebruik, bijvoorbeeld het ruimtelijk printen van prototypes. Andere staan nog in de kinderschoenen, zoals het 3D-printen van metalen onderdelen.
Op dinsdag 2 september verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over "Trends in ICT". Ook dit thema komt daar aan bod. Meer info over dit seminarie en vind je op: www.businessmeetsit.be .