Smartphoneverslaving slaat toe bij studenten
Studentes zijn gemiddeld tien uur per dag bezig op hun smartphone, terwijl hun mannelijke evenknieën het op acht uur houden. Die toch wel extreme cijfers kwamen aan het licht na een onderzoek uitgevoerd door de Baylor-universiteit in Texas in de VS.
Enquête
“De resultaten zijn verbluffend”, meent hoofdonderzoeker professor James Roberts. “Hoe meer functies een gsm krijgt, hoe realistischer de kans op een verslaving aan de schijnbaar onmisbare toestelletjes wordt.”
[related_article id=”161563″]
Roberts ondervroeg 164 studenten via een online enquête waarmee hij peilde naar 24 verschillende activiteiten die je op een smartphone kan uitvoeren. Concreet ging het om ingebouwde functies zoals bellen, sms"en, mailen, surfen, bankieren, foto’s nemen, spelletjes spelen, boeken lezen, een agenda gebruiken, maar ook populaire apps kwamen aan bod. Denk daarbij aan Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Youtube en vele andere populaire apps zoals Bible. Texas ligt in het zuiden van de VS, waar een god nog iets populairder is dan bij ons.
De ondervraging bracht enkele verrassende resultaten aan het licht. Activiteiten die we misschien het snelst met een verslaving zouden associëren, zoals gamen en surfen, blijken dat niet te zijn, terwijl Pinterest en Instagram net wel verslavend werken.
Tijd
Sms"en blijkt de grootste opslorper van tijd te zijn: de studenten besteden er gemiddeld zo’n anderhalf uur per dag aan. Op twee staat mails verzenden (48,5 minuten) gevolgd door Facebook checken (38,6 minuten). Vrouwen spenderen gemiddeld twee uur per dag meer met hun smartphone in de hand, wat in contrast staat met het stereotiepe idee dat mannen meer geïnteresseerd zijn in technologie. “Vrouwen gebruiken hun smartphones meer voor sociale redenen en hebben misschien diepere conversaties”, vermoedt Roberts, al lijkt het onderzoek niet diep genoeg te gaan om die vermoedens te funderen.
Conflict
Roberts waarschuwt voor de gevaren van excessief smartphonegebruik: “Telefoons worden een ontsnappingsmechanisme waarmee studenten zich willen distantiëren van hun lessen” Ook buiten het klaslokaal kan obsessief smartphonebruik tot conflict leiden. Mensen gebruiken de toestellen om gênante situaties te vermijden, door bijvoorbeeld te doen alsof ze een telefoontje ontvangen, of gewoon op hun toestel te prutsen.
Het is de eerste keer dat een studie niet enkel peilt naar de tijd die mensen aan hun smartphones spenderen, maar ook onderzoekt welke activiteiten het populairst zijn. Voor de interpretatie van de resultaten is het niet onbelangrijk in het achterhoofd te houden dat het om Amerikaanse studenten gaat. In België en Nederland zullen de resultaten vermoedelijk iets minder extreem zijn.