Drie hindernissen voor de Apple Watch
Smartwatches bestaan ondertussen al een paar jaar, en het segment kreeg onlangs een zucht frisse lucht toen Google Android Wear lanceerde.
Een paar smartwatches zijn ondertussen op de markt gekomen die deze software draaien, maar voorlopig is het nog niet duidelijk hoe goed die het zullen doen. Succes staat of valt met het overkomen van een aantal grote hindernissen. En Apples pas aangekondigde exemplaar zal daar evengoed overheen moeten kunnen springen.
[related_article id=”158256″]
De Apple Watch zal pas in het eerste kwartaal van volgend jaar verkrijgbaar zijn. Het horloge ziet er stijlvol uit, hoewel dat altijd een kwestie van smaak blijft, en heeft een aantal unieke features die klanten wel eens zouden kunnen aanspreken. De “digitale kroon” en de interface zijn nieuw en passen in de Apple-vibe. Als je meer details wil over deze nieuwe wearable, dan kan je hier terecht voor alle info.
Maar alle interessante features ten spijt: er zijn drie grote obstakels op de weg naar het succes te vinden voor de Apple Watch en z’n Android Wear-concurrenten.
Veel mensen dragen geen uurwerken meer
Het is een eenvoudige realiteit dat veel mensen vandaag ook geen gewone uurwerken meer dragen. Op het event van gisteravond gaf Apples Tim Cook het zelf al toe: een grote groep gebruikt z’n smartphone, en geen horloge. Dat is een groot obstakel, want smartwatchbouwers zullen die mensen moeten overhalen terug te keren naar een item dat ze al eerder achter zich lieten.
De Apple Watch heeft een aantal fijne features aan boord, maar of dat genoeg zal zijn om gebruikers terug te doen overschakelen op een uurwerk valt nog te bezien. Het bedrijf zal het niet makkelijker hebben dan de concurrentie om gebruikers een duur gadget aan te praten dat ze strikt genomen niet nodig hebben. Ook de Apple Watch kan niet veel dat de iPhone al niet kan.
Ze doen niets nieuws
Smartwatches zijn aantrekkelijk voor een aantal tech-minnende mensen, maar je ziet ze niet vaak gedragen worden. Je kunt er dus van uitgaan dat de gemiddelde gebruiker nog niet overtuigd is. Eén reden daarvoor kan zijn dat smartwatches nu eenmaal niet al te veel doen wat een smartphone niet kan.
Wearables worden gebruikt voor meldingen, e-mail en andere communicatietoepassingen, maar die noden worden al naar genoegen vervuld door smartphones. De grotere schermen van de gemiddelde smartphones zorgt er bovendien voor dat die functionaliteiten makkelijker te bedienen zijn dan op het minischermpje van een smartwatch.
Apple wil met een vrij uitgebreide collectie sensors in z’n Watch de fitnessfanaten aantrekken, en dat is inderdaad een toepassing die telefoons je niet op dezelfde manier kunnen bieden.
Niemand zat erop te wachten
Wat Apple en andere fabrikanten moeten begrijpen is dat niemand vroeg om smartwatches. Vraag aan willekeurige mensen in je omgeving wat ze vinden van smartwatches en je zult in veel gevallen complete onverschilligheid tegenkomen. De smartwatch is een productcategorie die bijna niemand écht wil.
Apple kan erin slagen om z’n horloge op zo’n manier in de markt te zetten dat klanten er ontvankelijker voor worden – daar heeft het bedrijf een goede geschiedenis in. Als ze hun trouwe klanten kunnen overtuigen dat smartwatches cool en stijlvol zijn en iets toevoegen aan het gebruik van hun iPhone, kan het product een succes worden. In tegenstelling tot bij de lancering van de iPhone zal het dit keer echter een uiterst lastige opdracht worden.