Nieuws

Welke twee sociale media vinden bedrijven cruciaal?

Van alle sociale media zijn er voor een doorsnee bedrijf maar twee echt van tel. Dat blijkt uit een analyse voor ons gratis seminarie over sales & marketing automation.

Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn, Instagram. Sociale media zijn niet voor één gat te vangen. Maar voor een doorsnee bedrijf zijn er maar twee echt van tel. Dat blijkt uit een analyse speciaal voor ons gratis seminarie over sales & marketing automation op dinsdag 30 september.

Facebook en LinkedIn. Dat zijn de twee bedrijven die het vaakst opduiken als antwoord op de vraag: ‘Welk sociaal netwerk is voor uw bedrijf het meest van belang?

Ook al zijn deze twee erg divers. Facebook zit in de consumentensfeer, terwijl LinkedIn een erg zakelijke insteek heeft.

Twitter & Google
Een handvol achtervolgers komt op de derde plaats. Hieronder Twitter, Google+ en YouTube. Vooral de achterstand van Twitter valt op. Een doorsnee bedrijf ziet Twitter dus niet als grootste prioriteit inzake sociale media. Twitter zit in de tweede golf.

De derde golf, inzake belang, zijn de enterprise social networks, die enkel in de context van een bedrijf worden gebruikt. Ze zijn nog niet heel ingeburgerd, maar komen wel opzetten. Het gaat dan om toepassingen als Yammer en SocialCast. Grote bedrijven als Capgemini, Adecco en Telenet gebruiken deze al.   

Cruciaal is dat de informatie alleen zichtbaar is voor de medewerkers binnen het eigen bedrijf of domein. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan het delen van documenten of slides”, stelt Bjorn Van Reet, die als voormalig vicepresident bij Addeco met het concept pionierde.

Interne sociale media worden vaak gebruikt op niveau van projecten en zorgen voor een gecentraliseerde omgeving van documenten en communicatie. “Organisaties kunnen er veel vlakker door worden en hebben veel meer communicatie met alle niveaus onderling”, aldus Van Reet.

Niche
De vierde golf zijn de niche-toepassingen, die vooral van tel zijn voor het delen van foto’s (zoals Flickr en Instagram) of locatie (zoals Foursquare). Ook een social curation-dienst als Pinterest hoort tot deze categorie. Zij zijn relevant maar komen pas op het tweede, of beter het vierde plan.

Welk sociaal netwerk is voor uw bedrijf het meest van belang?  

1. Facebook       36%
2. LinkedIn         34%
3. Google+         8%
4. Twitter            7%
5. YouTube         7%
6. Yammer          3%
7. Netlog             1%
8. Instagram      1%
9. Flickr               1%
10. Pinterest      1%

Op 30 september verzorgen Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over ""marketing & sales automation"". Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vind je op www.businessmeetsit.be .

businessmarketingmarketing automationnieuwssalessmart business

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken