Nieuws

Vijf lessen die de IT-afdeling van Apple kan leren

Bent u het moe dat uw activiteiten blijkbaar inefficiënt en ongewenst zijn? Gooi het dan eens over een andere boeg en laat u inspireren door Apple.

Vaak is de IT-afdeling niet populair bij gebruikers en wordt ze niet vertrouwd door de managers. Ze wordt beschouwd als een duur, noodzakelijk kwaad. Maar het kan ook anders: hou het motto “think different” van Apple voor ogen.

1. Los het hele probleem op

Google overtuigde Androidfabrikanten om NFC aan hun smartphones toe te voegen. De banken en retail negeerden dat echter omdat NFC enkel een communicatiemechanisme aanbiedt. Apple daarentegen biedt met Apple Pay een complete oplossing aan, met oplossingen voor de communicatietechnologie, beveiliging en gebruiksvriendelijkheid.

2. Denk op de lange termijn

Nieuwe Apple-producten lijken soms uit het niets te komen, maar zijn vaak al jaren in ontwikkeling. De iPad bijvoorbeeld was nog vóór de iPhone ontwikkeld, ook al werd het pas drie jaar later op de markt gebracht. Apple heeft het geduld om te wachten met een product uit te brengen tot alle puzzelstukjes in elkaar vallen. Daardoor was het ‘laat’ in de markten van mp3-spelers en smartphones, maar domineerde het wel de concurrentie met superieure producten.

3. Los dysfuncties op het dieptepunt op

Apple slaagt er telkens in om een dysfunctionele markt open te breken op het moment dat iedereen denkt dat we nooit uit de problemen raken. Met Apple Pay wil het bedrijf betalingen eindelijk veilig en gebruiksvriendelijk maken, terwijl de banken en retail zweren bij de oude methodes die niet werken. Met iTunes en de iPod haalde Apple de dysfunctionele muziekindustrie uit het slop. IT-afdelingen kunnen hetzelfde doen.

4. Verstoor inclusief

Apple slaagt er steeds in om een dysfunctionele markt te verstoren zonder de industrie tegen de haren in te strijken. In het geval van iTunes zorgde Apple initieel voor de DRM die de muziekindustrie vroeg. Met Apple Pay verdienen de retailers en banken even veel als vroeger en hoeven ze hun transactiegegevens niet op te geven. Daardoor heeft Apple Pay heel wat meer kans op slagen dan Google Wallet.

5. Focus u niet enkel op de technologie

Problemen zijn zelden enkel technologisch. De oplossingen dus ook niet. Dit is iets wat Apple perfect verstaat. Een IT-afdeling moet zich daarom ook altijd op de businesskant van een probleem richten. Wees multidisciplinair: laat een team van IT’ers met domeinspecialisten samenwerken.

Op 30 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over sales & marketing automation. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be.

analysebusinesscioit-afdelingsmartbusinessstrategie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren