Wanneer post je het best iets op sociale media?
De juiste boodschap aan het juiste publiek op het juiste tijdstip aanleveren is een belangrijke factor in het succes van elke update, tweet of post op sociale media.
De meeste marketeers vertrouwen daarbij op geautomatiseerde tools, gegevens van vorige campagnes en realtime metingen om te begrijpen wanneer hun communicatie het meeste effect heeft.
De recente social media frequency guide van het team achter Buffer kan al wat giswerk wegnemen. Deze geeft een kijkje in hoe vaak en wanneer de app op sociale media post:
- Twitter: 14 keer per dag van middernacht tot 10 PM en nooit meer dan één keer per uur; in weekends 7 keer per dag van 3 AM tot 9 PM, ruwweg elke drie uur.
- Facebook: twee keer per dag op 10:08 AM en 3:04 PM, zeven dagen op zeven.
- LinkedIn: één keer per dag op 08:14 AM; nooit in het weekend.
De 5-3-2-regel
Timing en frequentie zijn echter nog niet alles. De inhoud moet bijvoorbeeld genoeg variëren. Op dat vlak helpt de 5-3-2-regel van T.A. McCann je om de juiste beslissingen te nemen: van elke tien tweets of Facebook-posts zouden er vijf content van anderen moeten bevatten die relevant is voor jouw publiek, drie zouden content moeten bevatten die je zelf gecreëerd of ontworpen hebt en twee zouden iets persoonlijks moeten zijn wat niets met het werk te maken heeft maar jouw merk menselijk maakt.
Uiteraard zijn al die richtlijnen en regels niet in steen gebeiteld, maar ze vormen een startpunt voor je eigen optimale schema. Beschouw het automatiseren van posts op sociale media als een experiment dat je de hele tijd kunt aanpassen op basis van geactualiseerde analyses.
In samenwerking met Smartbiz.be.
Op 30 september 2014 verzorgt ZDNet samen met Smart Business een seminarie waarop je alles te weten komt over sales en marketing automation. Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vind je op www.businessmeetsit.be.