Philips gaat verder als twee bedrijven
Philips gaat zich opsplitsen in twee bedrijven. Healthcare en Consumer Lifestyle worden onder hetzelfde dak ondergebracht, terwijl de lichtdivisie zelfstandig verder gaat.
Philips maakte het nieuws zelf bekend tijdens een bijeenkomst met investeerders en analisten in Londen. De twee nieuwe bedrijven zullen wel de merknaam Philips blijven gebruiken. In 2011 deed de Nederlandse elektronicareus al iets gelijkaardigs toen het zijn tv-tak onderbracht bij TP Vision, dat sindsdien televisies onder de naam Philips op de markt brengt.
Healthcare en Consumer Lifestyle, die voortaan verder gaan onder Philips HealthTech, hadden vorig jaar een omzet van 15 miljard euro. De inkomsten van de lichtdivisie bedroegen 7 miljard euro. Philips is ervan overtuigd dat ze daarmee voldoende schaalgrootte hebben om “te profiteren van het erfgoed van meer dan 120 jaar innovatie”.
Voor de lichtdivisie onderzoekt het bedrijf nog meerdere opties voor “alternatieve eigendomsstructuren met directe toegang tot de kapitaalmarkten.” Hoe dat precies zal worden ingevuld is momenteel nog niet duidelijk, maar Philips hoopt dat het nieuwe bedrijf op die manier beter zal kunnen inspelen op de veranderende lichtindustrie.”
Met de herstructurering hoopt Philips extra kostenbesparingen te realiseren, 100 miljoen euro in 2015 en nog eens 200 miljoen euro in 2016. De hervormingen brengen echter ook een eenmalige kost van 50 miljoen euro met zich mee. Vanzelfsprekend zijn er ook gevolgen voor de medewerkers van Philips in Nederland en België, maar het is nog te vroeg om de gevolgen goed te kunnen inschatten.