Nieuws

N-VA deed aan digitale marketing uit noodzaak

De politieke partij N-VA viel tijdens de voorbije verkiezingen op met haar digitale marketing campagne. Uit noodzaak, blijkt nu.

De politieke partij N-VA viel tijdens de voorbije verkiezingen op met haar digitale marketing campagne. Uit noodzaak, blijkt nu.

In zijn recent boek "Gebrandmerkt" geeft Erik Saelens, hoofd van communicatiebureau Brandhome, een inkijk in de afgelopen verkiezingscampagne van N-VA van afgelopen mei.

Saelens begeleidde de campagne en stond onder meer achter de gele kabouter met de opgestoken vinger en het V-teken dat kandidaten van N-VA, in aanloop naar de verkiezingen, constant lieten zien.

De reclameman zag een stevige mediacampagne wel zitten, maar geen enkele mediacentrale kon of wilde met hem in zee gaan. “We hebben een tweetalig managementteam, en dat kan tot problemen leiden”, was vaak de reactie.

Andere wezen op hun klanten. “We hebben een aantal overheidsklanten of klanten in het zuiden van het land en dit gaat ons omzet kosten”, klonk het. Daar sta je dan. Met enkele honderdduizenden euro"s te spenderen, en niemand die het wil verdienen", schrijft Saelens in zijn boek.

Het ligt aan de basis van de zeer actieve digitale campagne die de N-VA voerde: ze hadden eigenlijk geen andere keuze. N-VA begon bijvoorbeeld met een campagne waarin ‘gewone’ Vlamingen aan het woord kwamen, tot ergernis van bestaande reclamemakers.

Bart De Wever

Kortom, Twitter, YouTube, Facebook werden de kanalen die de partij wel moest gebruiken omdat ze niet terecht konden bij radio en televisie, schrijft Saelens in het boek.

Toch was en is N-VA vaak geen digitale innovator. Zo werd bijvoorbeeld de Twitter acount van N-VA boegbeeld Bart De Wever pas enkele dagen voor de stembusdag geactiveerd. Andere politici, van concurrerende partijen waren en zijn veel actiever op sociale media als Twitter dan N-VA.

Op 30 september organiseert Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over sales & marketing automation. Meer info over dit seminarie vindt u op: www.businessmeetsit.be.

bmitbusiness meets itbusinessmeetsitmarketingsmart businesssmartbusiness

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600