Blackberry doet het beter dan verwacht
Blackberry neemt kleine stapjes in de goede richting bij de omvorming van het bedrijf. In het tweede fiscale kwartaal is het verlies kleiner dan van tevoren gedacht. Het aandeel van Blackberry zakte 2 procent terug naar 9,59 dollar, maar vlak voor het weekend schommelde de waarde constant van positief naar negatief en weer terug.
Het bedrijf, dat zojuist de Blackberry Passport heeft gelanceerd, rapporteert een verlies van 11 miljoen dollar. Dat is zonder eenmalige items. Dit betekent 2 cent per aandeel. Dat is veel beter dan de verwachte 16 cent per aandeel, zoals Wall Street had voorspeld. De omzet daarentegen liep met 42 procent terug naar 916 miljoen dollar. Dat is minder dan de 950 miljoen dollar die de investeerders verwachtten.
Passport
Blackberry zit midden in zijn tweede poging zich terug de markt op te vechten. Het hoogtepunt hiervan is de lancering van zijn smartphone Blackberry Passport. Het bedrijf heeft zich onder leiding van topman John Chen wat teruggetrokken uit de brede consumentenmarkt en focust zich nu meer op de zakelijke en overheidsmarkt. Daar worden veiligheid en het klassieke toetsenbord meer gewaardeerd.
“We zien dit als een degelijk kwartaal. Vooral de liquiditeit voelt goed richting het einde van het fiscale jaar 2015. De enige bron van zorgen zijn de lagere inkomsten uit de diensten”, zegt Maynard Um, analist bij Wells Fargo.
Inclusief alles komt het nettoverlies van Blackberry op 207 miljoen dollar, of 39 cent per aandeel. Dat is een verbetering van het verlies van 965 miljoen dollar vorig jaar, of 1,84 dollar per aandeel. Het bedrijf kreeg toen een harde klap na het vallen van de Blackberry 10-apparaten.
Dit jaar nog quitte spelen
Blackberry herhaalt nogmaals zijn doel om tegen het einde van dit fiscale jaar quitte te spelen op de liquiditeit. En in het fiscale jaar 2016 wil het zelfs een winst kunnen rapporteren. Het bedrijf heeft nog even de tijd om dat doel te realiseren.
John Chen geeft toe dat de omzet lager was dan verwacht. Dit grotendeels door de lagere vergoedingen in de BES-serverafdeling. Het bedrijf stapt over van een licentiemodel waarbij de klant eenmalig betaalt voor de dienst, naar een omzetmodel waarbij de klant maandelijks betaalt. Op de lange termijn levert dat meer geld op.
Potentieel
Hoewel de Passport wordt gezien als het ding dat Blackberry er weer bovenop kan helpen, is het zeker niet de enige manier. Het bedrijf zet ook zwaar in op BES10-server en Blackberrysoftware, dat het potentieel heeft voor lucratieve zaken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om niet alleen Blackberry"s, maar ook iPhones en Android-apparaten te beheren.
Het bedrijf verscheepte 2,1 miljoen Blackberry-smartphones de afgelopen periode. Daar voegt het aan toe dat er 2,4 miljoen toestellen verkocht zijn aan de consument. Van dat aantal draait zeventig procent op het nieuwe Blackberry 10-besturingssysteem. Dit komt grotendeels op conto van de Blackberry Z3.
Volgens Chen heeft ook de Passport een goede start gemaakt door uitverkocht te raken op de eigen website en via Amazon. De telefoon is sinds de lancering vorige week woensdag al 200.000 keer besteld.