Hoe mobiele technologie je bedrijf en job verandert (1)
Taxidiensten, hotels, restaurants, muzikanten maar ook banken en productiebedrijven. Mobiele toepassingen als Uber en Airbnb kunnen hele sectoren verwoesten, maar ze bieden gelijk ook ongekende kansen. Een verslag van het mobiele front, speciaal voor het gratis Business Meets IT-seminarie van 4 november.
Vaststelling 1: Mobiliteit kan destructief zijn
Prototype van hoe destructief een mobiele- of internettoepassing kan zijn, is natuurlijk de taxi-app Uber. Op dit moment werkt de Uber-app in 160 steden, maar wekelijks komen daar een viertal bij. Het bedrijf zoekt tientallen marketingmanagers, communitymanagers en "expansionmanagers" over de hele wereld.
De dienst werd in steden als Berlijn en Brussel aan banden gelegd. Her en der betoogden taxichauffeurs ertegen en ook de politiek op hoog niveau roerde zich. Dat de Uber app intussen een politieke kwestie is geworden, lijkt overduidelijk. Uber wierf zopas David Plouffe aan, niemand minder dan de voormalige campagneleider en adviseur van de Amerikaanse president Barack Obama. Volgens hem heeft Uber de kans een bedrijf te worden, “dat je maar één keer in een decennium ziet opduiken”.
[related_article id=”161563″]
Uiteraard is dat, volgens hem, een bedreiging voor sommigen. “Ik heb toegekeken hoe het kartel van de taxisector geprobeerd heeft om grote verandering te blokkeren. Maar op het einde van de rit is die benadering onhaalbaar", weet Plouffe.
Uber is niet het enige bedrijf dat een sector op zijn grondvesten doet daveren. Ook Airbnb, de website en app die reizigers laat boeken bij particulieren, zet zijn opmars verder. Ook bij ons. Sinds zijn ontstaan boekten al 200.000 reizigers een accommodatie in ons land via Airbnb. Het aantal logies op het internetplatform is in een jaar tijd met 70 procent gestegen tot meer dan 4.500.
Met een waarde van meer dan 10 miljard dollar is Airbnb meer waard dan de hotelgroep Hyatt, die iets meer dan 8 miljard uitmaakt. Hyatt beschikt over 500 à 600 hotels wereldwijd. Airbnb over geen enkel. Kostte het bijvoorbeeld Hilton, een ander hotelgroep, bijna 100 jaar om wereldwijd met totaal 660.000 bedden aanwezig te zijn in 88 landen, dan realiseerde Airbnb dit in vier jaar tijd.
Misschien het meest ingrijpende voorbeeld komt uit een andere sector: de foto-industrie met foto-app Instagram. “Op het moment dat het voor 1 miljard dollar door Facebook werd overgenomen, werkten daar slechts 15 mensen”, illustreert Stijn Decock, hoofdeconoom van VOKA. “Terwijl bij het ter zielen gegane Kodak, dat een vergelijkbaar product aanbood, ooit 140.000 mensen aan de slag waren.”
Voorbeelden: Uber, Airbnb en Instagram
Lees deel 2.
Op 4 november 2014 houdt Business Meets IT een seminarie waarop u alles te weten komt over mobile business en apps. We bekijken welke apps en bedrijfsprocessen mobiel gaan en wat dit voor uw bedrijf betekent. Hoe mobile apps ontwikkelen, beveiligen en uitrollen? Meer info over dit seminarie en over onze populaire seminariereeks vindt u op www.businessmeetsit.be.