Nieuws

Salesforce onthult analysetool voor gewone werknemer

Het CRM-platform Salesforce lanceert zijn eigen analyticstool. Met Wave hoopt het bedrijf een bredere groep zakelijke gebruikers aan te spreken, niet alleen de dataspecialisten.

Salesforce brengt dinsdag zijn eigen analytics-cloudplatform genaamd Wave uit.

Met Wave wil Salesforce z’n CRM-platform verder openstellen voor andere zakelijke gebruiksvormen, en brengt het apps uit om data aangenaam en intuïtief te maken voor een veel bredere groep gebruikers.

Marc Benioff, de CEO van Salesforce, is ervan overtuigd dat Wave data kan democratiseren: het systeem zou gestructureerde en ongestructureerde data van eender welke bron kunnen verwerken op zo’n manier dat de gemiddelde werknemer ermee overweg kan, en niet alleen de dataspecialisten.

Wave gaat al meteen van start met de steun van een aantal belangrijke partners, zoals Accenture, Deloitte, Informatica en Mulesoft.

Zoals gezegd is Wave gericht op een bredere basis zakelijke gebruikers dan de sales- en marketing-professionals die Salesforce vandaag voornamelijk gebruiken. Om ervoor te zorgen dat zo veel mogelijk mensen binnen een bedrijf toegang hebben tot accurate informatie, richt Wave zich ook specifiek op de mobiele markt. De eerste mobiele app, voor iOS-toestellen, zal vanaf morgen in de App Store te vinden zijn en heeft meteen een preloaded set data aan boord.

Bring your own analytics
Salesforce besteedde veel aandacht aan de interface van de app en online toepassingen en lijkt volledig te mikken op business-gebruikers die in het huidige, vaak onoverzichtelijke en verouderde gamma data-analysesoftware hun gading niet vinden. Het idee van een bring your own analytics-beweging binnen bedrijven is niet nieuw, en Wave wil die evolutie een duwtje in de rug geven met dashboards die erop gericht zijn om de technische en zakelijke takken van bedrijven makkelijker te laten samenwerken.

Het platform is open voor externe ontwikkelaars, zodat er extra toepassingen met Wave verbonden kunnen worden. Het spreekt voor zich dat het platform volledig integreert met het bestaande Salesforce-aanbod; dashboards kunnen zo ook gedeeld worden met Chatter.

Voorlopig zijn er nog geen details over de prijzen van het platform, maar er zullen verschillende modellen en abonnementen beschikbaar zijn, zowel voor groepen als individuele werknemers en zowel voor de gemiddelde zakelijke gebruiker als voor datawetenschappers en analisten.

analyseanalyticsbedrijfbusinessclouddatanieuwssalesforcesoftwarewavezakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken