Nieuws

Nieuwe iPads zijn meer van hetzelfde en dat is een probleem

[Opinie] De nieuwe iPads zijn meer van hetzelfde. En dat terwijl Apple iets nieuws nodig had om de dalende tabletverkoop weer aan te zwengelen.

Zo verrassend als de nieuwe iPhone 6 en 6 Plus waren, zo saai zijn de vernieuwde iPads. Ja, ze zijn flinterdun en hebben een vingerafdruksensor gekregen, dat wel. En kies je voor de nieuwe iPad Air dan krijg je daar nog een snellere processor en betere camera – zit daar werkelijk iemand op te wachten? – bovenop, maar daarmee is alles gezegd. De nieuwe iPads zijn meer van hetzelfde en dat is een probleem.

Volgens recente cijfers van NPD DisplaySearch loopt de vraag naar tablets terug. De markt zou in 2014 nog maar 2 procent stijgen tegenover 2013, en het onderzoeksbureau verwacht dat die groei nog zeker tot 2018 laag zal bijven. De verkoop lijdt onder de druk van grotere smartphones en goedkopere laptops, maar ook de tevredenheid van gebruikers over hun huidige tablet speelt een belangrijke rol.

[related_article id=”158256″]

Houdbaarheidsdatum

Sinds de lancering van de eerste iPad in 2010, heeft Apple maar liefst 225 miljoen exemplaren verkocht, waardoor de tablet op korte tijd is uitgegroeid tot de tweede grootste bron van inkomsten voor Apple, na de iPhone. Maar in vergelijking met een smartphone heeft een tablet een veel langere houdbaarheidsdatum.

Wie een iPad van de eerste of tweede generatie heeft gekocht, heeft daar vandaag in veel gevallen nog altijd voldoende aan. Die oude modellen zijn nog altijd prima in staat om de voornaamste basistaken op een tablet uit te voeren. Je kan er zonder veel problemen mee surfen, e-mails versturen, e-books lezen, video kijken en de meeste spelletjes spelen. Heb je toch een nieuwe tablet gekocht, dan heb je met dat oude exemplaar waarschijnlijk nog wel een familielid kunnen blij maken, waardoor die zelf geen nieuw apparaat hoefde aan te schaffen.

Kortom, zo goed als iedereen die een tablet wil, heeft er vandaag wel eentje op de salontafel liggen. Gevolg: het gaat niet zo goed met de iPad, en de tabletmarkt in het algemeen. Apple verkocht in het derde kwartaal 13,3 miljoen iPads, een daling van 9 procent ten opzichte van een jaar eerder en minder dan de beursanalisten van Wall Street hadden verwacht.

Teleurstelling

Apple CEO Tim Cook gaf tijdens de presentatie van de kwartaalresultaten in juli toe dat de vraag was gedaald, maar bleef toch optimistisch. “We kijken vol vertrouwen naar de toekomst van de tabletmarkt,” zei hij toen. “We zijn ervan overtuigd dat we kunnen blijven innoveren op het gebied van software, hardware en diensten.”

Alle ogen waren daarom gericht op het evenement van vorige week, waar Apple zijn nieuwe iPad Air 2 en iPad mini 3 heeft gepresenteerd. Wie tijdens de aankondiging de beurskoers in de gaten hield, zal hebben gemerkt dat het aandeel kort omhoog ging aan het begin van de presentatie, maar na afloop met één procentpunt was gezakt. De nieuwe iPads konden Wall Street niet bekoren.

Ondanks de belofte voor innovatie heeft Apple het erg veilig gespeeld, met licht verbeterde specificaties, maar verder meer van hetzelfde. De toevoeging van de vingerafdruksensor is een leuke extra en zou kunnen zorgen voor een boost op de zakelijke markt, maar het ontbrak Apple aan echte vernieuwing, zoals met de iPad mini in 2012, om de tanende tabletverkoop nieuw leven in te blazen.

iPad Pro

Op de zakelijke markt kijken bedrijven steeds vaker in de richting van hybride toestellen, die de mogelijkheden van een laptop en tablet combineren. Zulke apparaten zijn flexibeler dan een traditionele laptop en bieden meer schermruimte dan een tablet. Microsoft biedt met de Surface Pro 3 een degelijk antwoord op deze vraag en ook Samsung doet een verdienstelijke poging met de Galaxy NotePRO 12.2, maar uit de stal van Apple is er voorlopig nog geen alternatief beschikbaar.

Nochtans zag het er voor de aankondiging naar uit dat Apple wel degelijk met een nieuw product zou komen aanzetten. De afgelopen maanden deed het gerucht de ronde dat het bedrijf aan een 12,9 inch iPad Pro werkt, die power users en zakelijke gebruikers een reden zou kunnen geven om een nieuwe tablet aan te schaffen. De lancering van zo’n grotere iPad zou het perfecte instrument zijn geweest om de verkoop weer aan te zwengelen, maar in de plaats daarvan kregen we twee nieuwe iPads te zien die mij eerder deden geeuwen dan juichen.

Appleinnovatieipadipad airipad miniipad promobielopinietabletverkoop

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken