Nieuws

WhatsApp en Skype kosten providers 14 miljard dollar per jaar

De populariteit van chat- en voip-diensten stelt telecomproviders wereldwijd voor een belangrijke uitdaging naar de toekomst toe.

 Twin Design / Shutterstock.com

Diensten als WhatsApp, Facebook en Skype kosten de netwerkoperatoren dit jaar 14 miljard aan inkomsten uit telefonie en sms’en. Dat blijkt uit onderzoek van Juniper Research.

De populariteit van chat- en voip-diensten stelt telecomproviders wereldwijd voor een uitdaging. De operatoren zien hun inkomsten uit telefonie en sms’en drastisch dalen nu steeds meer gebruikers overstappen naar alternatieve communicatiediensten via het internet. Volgens Juniper lopen de providers daardoor dit jaar 14 miljard dollar aan inkomsten mis, een stijging van 26 procent ten opzichte van 2013.

In sommige markten, waaronder Italië, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, zijn de inkomsten uit mobiele telefonie reeds met meer dan 60 procent gezakt tegenover vijf jaar geleden. Daar staat een  toenemend verbruik van mobiele data tegenover. Volgens Juniper zouden de kosten voor mobiele data meer dan verdrievoudigen in de komende drie jaar. Operatoren moeten daarom dringend op zoek gaan naar nieuwe bronnen van inkomsten.

De onderzoekers van Juniper belichten in hun rapport enkele opportuniteiten die nieuwe inkomstenbronnen kunnen genereren ter waarde van 66 miljard dollar over de volgende vijf jaar. “In domeinen zoals M2M (machine-to-machine) en mobiel betalen kunnen operatoren nog een flinke omzetstijging realiseren door zich te richten op een volledige dienstverlening, in plaats van alleen connectiviteit,” zegt Dr Windsor Holden van Juniper Research in een persbericht.

Ook de implementatie van direct carrier billing kan een belangrijke nieuwe bron van inkomsten betekenen. Dat is iets waar zowel Base, Mobistar als Proximus nu reeds mee aan het experimenteren zijn en maakt het mogelijk om apps en mobiele content via je gsm-factuur aan te schaffen. Daarnaast bezitten de operatoren een schat aan (anonieme) telecomgegevens over hun klanten, die in de toekomst eveneens beter kan worden ingezet om nieuwe inkomsten te genereren.

imjunipernieuwsomzetoperatorprovidertelecomtelefonievoip

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken