De IT-trends voor bedrijven in 2015
Welke technologische trends zullen het bedrijfsleven domineren in 2015?
Dat vroeg ook de Amerikaanse netwerkgigant Verizon zich af. In de jaarlijkse voorspellingen van het bedrijf worden strategische investeringen in het netwerk gezien als een topprioriteit voor CIO’s in de zakenwereld voor volgend jaar.
Nu steeds meer bedrijven hun weg vinden naar tendensen als big data en het internet der dingen en steeds vaker vertrouwen op de cloud, is dit niet echt verassend. Ook de verwachting dat we het ergste deel van de recessie achter de rug hebben – al wordt die niet door alle experts gedeeld – draagt bij tot Verizons conclusie: bedrijven zullen nu nieuwe technologieën willen omarmen die innovatie en groei kunnen aandrijven.
Chris Formant, hoofd van Verizon Enterprise Solutions: “In 2015 zal alles draaien rond netwerken en verbondenheid. Wij geloven dat onze klanten in bedrijven en bij de overheid zich zullen willen toespitsen op het wereldwijd verbinden van technologische innovatie. Ze zien het potentieel van de cloud, of het internet der dingen, maar realiseren zich ook dat deze technologieën niet los van elkaar kunnen worden beschouwd.”
Vijf trends, een rode draad
Naast de aangehaalde netwerkinvesteringen, die noodzakelijk zullen blijken om de groeiende vraag naar data en cloud- en mobiele oplossingen te ondersteunen, haalt Verizon nog vier belangrijke trends aan die zich zullen manifesteren binnen het bedrijfsleven.
Allereerst is er het internet der dingen of Internet of Things (IoT), dat voor de eerste keer opdook in Verizons rapport van afgelopen jaar en sindsdien alleen maar belangrijker werd, met voorbeelden als connected cars en Googles Nest-thermostaat. Verizon verwacht dat het IoT in het komende jaar nog meer momentum zal creëren, zeker in de markt voor kleinere bedrijven.
Een volgend opvallend gegeven uit het rapport is de vervaging van de grenzen tussen private en publieke clouds. In plaats daarvan, stelt Verizon, zal de focus verschuiven naar het bouwen van cloudoplossingen die voorzien in zeer specifieke zakelijke noden, zoals het verbeteren van de communicatie met de consument.
De vierde trend is in feite nauwelijks als dusdanig te bestempelen: cybersecurity wordt volgens Verizon een prioriteit als het op investeringen aankomt. Nu zware cyberaanvallen op bedrijven steeds vaker voorkomen en er ook meer over bericht wordt, zullen moderne bedrijven extra moeten inzetten op de complexiteiten van het beveiligingslandschap.
Naast de gekende gelaagde beveiligingsstrategieën verwacht Verizon dat proactieve, voorspellende systemen, die misdaden voorkomen voor ze plaats kunnen vinden, in 2015 het belangrijkst zullen worden. Daarvoor kijkt het bedrijf vooral in de richting van bigdata-analytics: daarmee kan verdachte activiteit gedetecteerd worden en kunnen herhaalde aanvallen opgespoord en vermeden worden.
Big data op zich – het verzamelen, beheren en interpreteren van gigantische hoeveelheden gegevens – is het laatste focuspunt dat Verizon aanhaalt in zijn voorspellingen voor 2015. Met correcte analysetools kunnen zaken als aankooppatronen en gangmakende trends worden geïdentificeerd, werkefficiëntie verhoogd en nieuwe inkomstenbronnen aangeboord. Allemaal zaken die voor bedrijven in de wereldeconomie van cruciaal belang zijn.