Chinees merk Meizu heeft 2K+ smartphone klaar
Vergeleken met rivalen als Xiaomi, Huawei en ZTE is Meizu net iets minder bekend in het westen. Maar het nieuwe vlaggenschip van het bedrijf, de MX4 Pro, zou daar misschien wel eens verandering in kunnen brengen.
De telefoon heeft een scherm van 5,5 inch groot met een resolutie van 2.560 op 1.536 pixels, meer dan de standaard 2K-resolutie. Het heeft daarmee de hoogste resolutie van elk scherm dat nu op de markt is. De pixeldensiteit tikt af op 546 ppi.
[related_article id=”161563″]
Ook een vingerafdruksensor is aanwezig en die zit, net zoals bij Apple, verstopt in de Home-knop van saffierglas. Volgens Meizu herkent de sensor in een halve seconde je vingerafdruk.
Retina-geluid
Meizu claimt veel ervaring te hebben met highend-audiospelers en gebruikt die ook in zijn smartphones. De MX4 Pro is met hoogkwalitatieve audioprocessoren, DAC’s en versterkers uitgerust, waardoor Meizu er het predicaat “Retina-geluid” op plakte, naar analogie met Apples Retina-schermen.
Verder zitten er een octacore Exynos 5430-processor, een Mali T628 MP6 GPU en 3 GB RAM onder de motorkap. De camera is uitgerust met een Sony IMX220 Exmor RS-sensor van 20,7 megapixels. De batterij heeft een capaciteit van 3.350 mAh. Uiteraard kunnen er data met 4G worden binnengehaald. Het OS is Android 4.4.
Applaus en kritiek
Kopers van de MX4 Pro kunnen kiezen uit 16, 32 of 64 gigabyte opslaggeheugen. De versie met 16 gigabyte moet al voor 2.499 yuan of 325 euro van eigenaar verwisselen (wat op de persconferentie in Beijing tot een overdonderend applaus leidde).
De eerste reacties op Weibo (de Chinese Twitter-kloon) waren ook positief, met veel Chinezen die verbaasd waren over de lage prijs en daardoor overwegen om een exemplaar te kopen. Critici wijzen er echter op dat deze prijzenstrategie de winsten en rendabiliteit van Meizu wel eens flink zouden kunnen ondergraven.
Bovendien is de verwachting dat de telefoon in eerste instantie moeilijk leverbaar zal worden. Dat was trouwens bij de voorganger, de MX4, ook zo. Of Meizu opzettelijk schaarste creëert dan wel echt de productie niet kan opdrijven, maakt niet eens uit. “Deze honger-strategie zal het merk uiteindelijk vernietigen”, zo merkte een commentator op.