Belgische CIO’s over IT-services in hun bedrijf
Kalman Tiboldi is Chief Business Innovation Officer bij TVH, een verdeler van (onderdelen voor) industriële voertuigen. Het bedrijf heeft een omzet van 1 miljard euro en telt 4.000 werknemers wereldwijd, waarvan 1.500 in België. Het IT-team telt 110 mensen.
Welke rol speelt outsourcing in uw ICT-strategie?
Tiboldi: "De graad van IT-outsourcing is relatief beperkt. Maar toch doen we soms een beroep op externe expertise, en dit op twee manieren. Enerzijds is er het uitbesteden van ons WAN, ons wide area network. Dat is voor de ganse groep uitbesteed aan Easynet. Al nemen wij zelf ook de controle ervan voor onze rekening. Daarnaast doen wij voor onze softwareontwikkeling een beroep op externe medewerkers die bij ons hiervoor bijstaan. Zij maken dan deel uit van onze softwareteams."
Maakt offshore uitbesteden deel uit van uw ICT-strategie?
Tiboldi: "Offshore, zoals in het doorschuiven van bepaalde taken naar Indië, doen we niet. Nearshore wel. Zo werken wij samen met twee Roemeense bedrijven voor onze software-ontwikkeling."
Gebruikt u frameworks zoals ITIL/Cobit/…?
Tiboldi: "Wij gebruiken inderdaad frameworks en ITIL in het bijzonder. Wij proberen deze zo pragmatisch mogelijk aan te wenden. Bij ons gaat het om een soort van light-versie van ITIL. Dat gaat dan onder meer om onderdelen zoals portfolio management, asset management, security, service desk, enzovoort. Kortom, de klassieke concepten."
Johan De Witte is ICT Manager bij Veritas, een Belgische winkelketen in modeaccessoires. Het bedrijf heeft een omzet van 115 miljoen euro en telt 850 werknemers, inclusief winkelpersoneel. Het IT-team telt 6 mensen.
Welke rol speelt outsourcing in uw ICT-strategie?
De Witte: "Wij outsourcen grote stukken van onze ICT-taken. Goede partners en goede afspraken zijn cruciaal om dit tot een goed einde te brengen. Zo doen wij onder meer een beroep op Centric (voor hun datacenter), Belgacom (voor hun telecomnetwerk), Securelink (voor alle netwerking-aspecten), Uniway (voor onze e-business) en Credon voor onze toepassing rond business intelligence."
Maakt offshore uitbesteden deel uit van uw ICT-strategie?
De Witte: "Neen, voor bedrijven als het onze is offshore-ontwikkeling niet aan de orde."
Gebruikt u frameworks zoals ITIL/Cobit/…?
De Witte: "Ons incident-, problem en change management zijn gebaseerd op ITIL maar hebben wel een pragmatische kijk op andere frameworks. Enkel wanneer ze toegevoegde waarde bieden aan de organisatie zullen we ze implementeren. De onderneming heeft niet de grootte die een formele, gestructureerde afhandeling van bijvoorbeeld release management nodig maakt. Naarmate het bedrijf groeit zullen we dit zeker ooit dit tipping point bereiken, maar dit is nu nog niet het geval. Ook qua projectbeheer laten we vooral het gezond verstand spreken en verliezen we ons niet nodeloos in complexe projectmethodiek."