Vijf uitdagingen voor Apple in 2015
2014 was een goed jaar voor het bedrijf uit Cupertino. Miljarden in de bank en een recordverkoop van z’n producten houdt echter niet in dat Apple op z’n lauweren mag rusten.
Dit zijn de vijf grote en diverse uitdagingen die het bedrijf in 2015 op z’n bord zal krijgen als het in dezelfde stijgende lijn wil verdergaan.
[related_article id=”158256″]
De beschikbaarheid van de iPhone 6 en 6 Plus
Apple heeft problemen om de productie van de iPhone 6 en 6 Plus op punt te krijgen – het is immers de eerste keer dat het bedrijf twee nieuwe iPhones tegelijk lanceerde. Sommige stemmen voorspellen dat er dit jaar tekorten zullen ontstaan voor de iPhone 6, omdat het bedrijf zich meer zal gaan concentreren op de Plus.
Het bedrijf zal ervoor moeten zorgen dat er voldoende iPhones zijn om aan de vraag van de consument te voldoen. Hoe langer mensen immers moeten wachten, hoe vaker ze geneigd zullen zijn om de aankoop van een nieuw toestel uit te stellen of om een andere smartphones aan te schaffen die ze wél meteen mee naar huis kunnen nemen. Tekorten zullen ongetwijfeld een negatieve impact hebben op de verkoop van de jongste iPhones, en dat kan Apple dus maar beter vermijden.
Het verbeteren van de iOS-updates
Het downloaden van iOS 8 op iPhones en iPads was geknoei. De downloads zijn gigantisch, waardoor niet alleen klanten met minder snel internet vloekten, maar iedereen plots ook gigabytes vrije ruimte moest vrijmaken op z’n toestel. Voor een flinke portie gebruikers houdt dat in dat er zaken van z’n smartphone of tablet verwijderd moesten worden om de update te kunnen installeren.
Het vertrouwen in Apple kreeg een extra deuk toen de eerste update van het besturingssysteem, iOS 8.0.1, bij een (uiteindelijk relatief beperkt) aantal eigenaars van de kersverse iPhone 6 Plus voor een berg problemen zorgde.
Apple moet zich erbij neerleggen dat een groot aantal van z’n gebruikers iTunes niet langer gebruiken en dus het mechanisme om updates op hun toestellen te krijgen herbekijken. Een pak foto’s en apps van je toestel moeten kieperen om de update te kunnen installeren is onnodig veel gedoe.
De iPad-verkoop weer aanzwengelen
Zoals je op bovenstaande grafiek kan zien is de verkoop van iPads al een tijdje aan het dalen; mensen kopen de tablets niet meer aan hetzelfde tempo als een paar jaar geleden. Het is uit verkoopcijfers natuurlijk niet duidelijk of de levenscyclus van een tablet gewoon langer is dan die van een smartphone, of dat mensen hun interesse in de iPad verliezen, maar de terugvallende verkoop zal in elk geval op Apples to-dolijstje voor dit nieuwe jaar moeten staan.
Een deel van het probleem is dat de nieuwe iPhone 6 Plus een stuk marktaandeel van de iPad inpikt. Mensen die beide toestellen bezitten gebruiken hun iPad plots veel minder en zijn dus ook minder geneigd om een nieuwe tablet te kopen. Je zou kunnen zeggen dat dat niet erg uitmaakt – uiteindelijk verkoopt Apple die klanten nog steeds een toestel – maar in een aantal gevallen verkoopt het merk nu één toestel in plaats van twee, en dat kan voelbare effecten hebben op langere termijn.
Meer innovatie bij de iPad
Een flink stuk van het probleem met de iPad ligt hem erin dat de nieuwe iPads nog steeds erg lijken op de oude iPads. Pak vandaag pakweg een iPad 3 vast en je zal merken dat die niet even dun en licht is, en niet even snel, als de veel jongere iPad Air 2, maar dat het ding voor pakweg 75 procent van de tabletgebruikers nog perfect voldoet. Let wel: dit is geen Apple-specifiek probleem, maar een situatie waar de meeste tabletbouwers mee geconfronteerd worden.
Gedeeltelijk ligt dat er volgens ons aan dat er weinig échte innovatie te zien is op de tabletmarkt. Apples eigen iPad-aankondigingen van de laatste paar jaren waren dan ook eerder saai. Dunner, lichter, De iPad is dunner, lichter en krijgt features die eerder al op de iPhone gelanceerd waren. Vaak zijn dat goede features – de iPad Air 2 is en blijft uiteindelijk een meer dan uitstekende tablet – maar om de aandacht van de consument écht terug te trekken, zal de iPad nog eens een innovatieboost moeten krijgen.
Meer gebruikers voor OS X
Apple doet het ontegenzeggelijk goed wat mobiele apparaten betreft, maar het bedrijf slaagt er maar moeizaam in om de Mac meer in de kijker te werken. De verkoop van Macs hangt al een tijdje vast op zo’n 5 miljoen per kwartaal.
Als er één argument is dat daar verandering in kan brengen, dan is het de recent aangekondigde, strakkere integratie tussen iOS en OS X. Maar als Apple niet meer aandacht besteedt aan het uitleggen hoe dit precies werkt, zal het maar weinig impact hebben.
Het valt te verwachten dat Apple in de komende jaren ook Macs zal gebruiken in z’n reclamecampagnes voor de iPhone en iPads, om de aandacht van klanten zo te vestigen op de behoorlijk geweldige features die het heeft uitgedacht om de twee besturingssystemen te laten samenwerken.
De integratie van mobiele toestellen en computers heeft daarenboven het potentieel om een fantastisch feature te worden voor zakelijke klanten, omdat Microsoft zich niet meteen in een positie bevindt om een gelijkwaardig alternatief te kunnen lanceren.