Waarom ontwikkelaars massaal voor iOS kiezen
Vijf procent. Zoveel gebruikers betaalden voor het populaire spel Monument Valley op Android. 95 procent van alle installaties werd uitgevoerd door mensen die de app op een illegale manier te pakken kregen. Moeilijk is het niet om een app de sideloaden op Googles besturingssysteem. Jailbreaken hoeft immers niet.
Interesting fact: Only 5% of Monument Valley installs on Android are paid for. 40% on iOS. There’s a sneak peak of data!
— ustwogames (@ustwogames) January 5, 2015
Gevangenis
Het Jailbreaken bij iOS maakt het moeilijker om apps illegaal te installeren en dat heeft duidelijke gevolgen, blijkt uit de cijfers van de ontwikkelaars. 40 procent van alle installaties op iOS wereldwijd gebeurde wel legaal. Dat impliceert dat 60 procent van de Monument Valley-spelers een gejailbreakte iPhone heeft, wat toch ook een frappant cijfer is.
[related_article id=”158662″]
De cijfers verklaren waarom spelontwikkelaars nog steeds liever voor de iPhone ontwikkelen, ondanks het veel grotere marktaandeel van Android. De eenvoud zit daar natuurlijk voor iets tussen, maar illegaal installeren is poepsimpel op Android en dat kan ontmoedigend zijn voor ontwikkelaars.
UStwo deelde de percentages mee via Twitter. Het bedrijf komt aan de cijfers omdat een illegaal apk-bestand nog steeds communiceert met de server. Zo zijn de officiële downloads via de appwinkel eenvoudig te vergelijken met de totale hoeveelheid installaties.
Gratis marketing
Producer Dan Gray vertelde aan Recode dat hij zich niet laat ontmoedigen door de cijfers: “Ik beeld me in dat de meerderheid van de stelende gebruikers de app anders niet zou installeren”, aldus Gray. “We verliezen dus geen inkomsten. Ik ben er van overtuigd dat sommige spelers het spel aan hun minder technisch onderbouwde vrienden hebben aangeraden, die het dan wel hebben gekocht.” Gray klaagt dus niet over de ratio, hij ziet het voor een deel als gratis marketting. “We wisten hoe de cijfers gingen liggen toen we aan de ontwikkeling van Monument Valley begonnen”, voegt hij daar nog aan toe.
Gray claimt dat de cijfers voor Monument Valley in de lijn liggen van wat andere ontwikkelaars zien. De ratio moet wel genuanceerd worden. Piraterij ligt het hoogst in opkomende markten, waar twee of drie euro extra wordt omgedraaid in vergelijking met de rijkere landen. In Westerse markten liggen de downloadcijfers van Android en iOS dan ook dichter bij elkaar volgens Gray.
Freemium
Free to Play lijkt het steevast beter te doen, zeker op Android. Freemium-spellen zijn immers nooit echt gratis en mensen laten zich maar al te eenvoudig verleiden door microtransacties. Toch blijft UStwo achter zijn beslissing staan om een betalend premium spel te maken. Mobiele gebruikers maken het spelontwikkelaars in ieder geval niet eenvoudig. Er blijft een vraag naar echte spelletjes waar het doel van het spel niet is om een gebruiker te verleiden tot microtransacties. Zo’n spel kost dan al snel twee euro of meer, maar als het er op aankomt blijken veel gebruikers te gierig om die paar euro dan ook uit te geven.
De cijfers van UStwo tonen een trieste realiteit: gebruikers willen steeds meer gratis apps die uitzonderlijk en leuk zijn, en dan nog liefst zonder advertenties. Dat die apps ook gemaakt moeten worden, wordt maar al te vaak vergeten.
Update 19/01: De percentages waarover de ontwikkelaars van Monument Valley spraken gaven geen beeld over de winst en verkoop per platform in absolute cijfers. Aangezien Android vele malen populairder is dan iOS kon de kritische geest vermoeden dat de verkoop via de Play Store nog steeds even groot of groter was dan die via de App Store.
Ook de ontwikkelaars van de app kregen die opmerking, en als antwoord kwamen ze naar buiten met gedetailleerde cijfers die een leuk inzicht geven in het maken en publiceren van een app. Maar liefst 81,7 procent van alle inkomsten blijkt van iOS te komen, Google Play staat op de tweede plaats met een magere 13,9 procent. In totaal werden er iets meer dan 1,7 miljoen apps verkocht via de App Store van Apple en nog geen 300.000 via de Play Store. De gedetailleerde statistieken zie je hier.