Facebook test gesloten netwerk voor bedrijven
Facebook is vastbesloten om ook een plek te krijgen op de werkplaats en kondigt een piloottest aan van Facebook at Work, een zakelijke variant van het sociale netwerk.
Hiermee stelt het organisaties in staat om een eigen sociale netwerk te creëren waarop medewerkers samen kunnen werken en communiceren. De smartphone-app, voor iOS en Android, kan alleen nog gedownload worden door de testpartners.
Facebook at Work staat volledig los van het publieke sociale netwerk, maar biedt precies hetzelfde ontwerp, gevoel, ervaring, hulpmiddelen en mogelijkheden als het populaire platform. Er zijn slechts een paar dingen anders, zoals het ontbreken van advertenties.
Legitiem zakelijk hulpmiddel
Met de lancering van Facebook at Work wil het sociale netwerk bewijzen dat het ook dienst kan goed als een legitiem zakelijk hulpmiddel. Veel ondernemingen en organisaties gebruiken Facebook voor promotionele doeleinden, maar verbieden of beperken het privégebruik van het platform tijdens werktijd. Wellicht dat de nieuwe dienst hier verandering in kan brengen.
“We weten dat mensen Facebook gebruiken om te verbinden en samen te werken”, zegt een woordvoerder van het bedrijf. “Op dezelfde manier als we vriendenen familie verbinden, willen we collega"s verbinden. Intern gebruiken wij dit product al jaren. Nu beginnen we een testperiode buiten ons kantoor met een handvol partners.”
Omdat Facebook at Work een gesloten netwerk is hoeven bedrijven niet langer bang te zijn dat medewerkers per ongeluk gevoelige informatie lekken wanneer ze online communiceren. “Facebook at Work voor medewerkers is veilig, vertrouwelijk en volledig los van hun persoonlijke profielpagina”, stelt Facebook.
Geduchte concurrent
Met de nieuwe app positioneert Facebook zich tussen andere sociale netwerken die speciaal ontworpen zijn voor zakelijk gebruik. Platformen als Microsofts Yammer, VMWares Socialcast en Convo voorzien allemaal in samenwerkingstools, mogelijkheden tot het uitwisselen van berichten en gesprekken, en vergelijkbare opties voor bedrijven van verschillende groottes. Gezien de manier waarop Facebook zijn nieuwe app in de markt zet en de reeds opgebouwde merknaam, is het een geduchte concurrent voor de bestaande netwerken.
Lars Rasmussen, de Facebook-engineer verantwoordelijk voor het project, vertelt aan TechCrunch dat naast de iOS- en Android-apps, er ook een speciale website komt voor Facebook at Work. Deze is voor de partners toegankelijk via de hoofdsite van het sociale netwerk. De doelgroep van Facebook at Work zijn bedrijven met honderd medewerkers of meer.
Eerst wacht Facebook nu op feedback van zijn testtpartners, voordat het product verder ontwikkeld wordt. De komende maanden komen ongetwijfeld meer details naar buiten.