Windows 10 integreert Xbox volledig
Integratie is ook het kernwoord van Microsofts visie voor de toekomst, ook voor Xbox. Die integratie verschijnt in de vorm van een Xbox-app die je op ieder Windows 10-toestel zal terugvinden. Al je games worden daar getoond, van eender welk platform. Cross-platform praten en chatten gaat perfect via de app. De Xbox-app krijgt Steam-achtige functies maar Microsoft wil Steam niet vervangen. Integendeel: Phill Spencer van Xbox toont hoe je via Steam kan spelen maar via geïntegreerde Windowsfunctionaliteit met een druk op de knop je gameplay kan opnemen. Sterker nog: je kan de laatste dertig seconden van een spel automatisch delen wanneer er iets spannends gebeurd, zelfs als dat spel niet via de Xbox-app werkt. Die leuke gimmicks zijn echter niets vergeleken met de volgende aankondiging.
Microsoft maakt het mogelijk om samen te spelen met je vriend of vriendin, zelfs wanneer jij op de pc speelt en je vriend op de Xbox. Natuurlijk zal die nieuwe functionaliteit niet met ieder spel werken, maar Windows 10 en Xbox bieden de ondersteuning. Implementatie blijft afhankelijk van de ontwikkelaars. Belfiore demonstreert de multiplayerfunctionaliteit tijdens het Microsoft-event en de integratie van Windows 10 en Xbox lijkt naadloos.
Oude games van de Xbox zullen niet plots werken op je PC, maar wel bijna. Met een Xbox en Windows 10 kan je een spel van je console naar de pc streamen en van daaruit verder spelen.
Ook zonder Xbox wil Microsoft gamers aanspreken met Windows 10. DirectX 12 zal daar bij helpen. Spencer demonstreert de capaciteiten van DX12 door dezelfde benchmark te draaien op dezelfde machine, één keer met DX11, één keer met 12. Het verschil is frappant, DX12 op Windows 10 blijft zware graphics vlot draaien terwijl de framerate van het systeem met DX11 naar nul zakt.
Afwachten wat het voelbare verschil gaat zijn wanneer de eerste games geoptimaliseerd voor DirectX 12 zullen verschijnen, maar het oogt alvast veelbelovend.