Nieuws

Auto’s slecht beschermd tegen hackers

Auto's zijn steeds vaker verbonden met internet, maar fabrikanten zijn niet in staat hun wagens te beveiligen tegen aanvallen van buitenaf.

Autofabrikanten stoppen hun auto"s vol draadloze technologieën, maar laten na ze te beschermen tegen aanvallen van buitenaf. Hackers hoeven niet veel moeite te doen om de controle te krijgen over het voertuig of om persoonlijke data te stelen. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek.

De bal is gaan rollen nadat de Amerikaanse senator Edward Markey vragen had gesteld aan de autobranche. Hij wilde meer weten over de gebruikte technologieën en ingebouwde beveiliging om aanvallen van hackers te weerstaan. Daarnaast vroeg hij naar de manier hoe de computers in de auto informatie verzamelen en of het doorsturen hiervan versleuteld is.

[related_article id=”161920″]

Markey stelde zijn vragen nadat onderzoekers aantoonden hoe hackers eenvoudig controle kunnen krijgen over enkele populaire automodellen. Ze waren in staat de voertuigen plotseling te laten versnellen, afremmen, sturen, toeteren en ga zo maar door. Uit de antwoorden van zestien verschillende fabrikanten “blijkt duidelijk dat er onvoldoende veiligheidsmaatregelen zijn om bestuurders te beschermen tegen hackers die de controle over het voertuig willen overnemen of persoonlijke informatie willen stelen”, concludeert het onderzoek.

Hedendaagse auto"s bevatten meer dan vijftig elektronische beheermodules – als het ware kleine computers – die onderdeel zijn van een netwerk in de auto. Daarnaast beschikt nagenoeg elke nieuwe auto tegenwoordig over een draadloos toegangspunt voor deze computers. Denk maar aan het bandendruksysteem, Bluetooth, internettoegang, deuren openen zonder sleutel, van afstand starten, navigatiesysteem, wifi, antidiefstalsystemen en vele anderen.

Slechts drie fabrikanten gaven aan over auto"s te beschikken zonder draadloos toegangspunt, maar dan gaat het vaak over kleine modellen waarvan de populariteit hard afneemt. “Bestuurders zijn afhankelijk van deze nieuwe technologieën, maar helaas hebben de fabrikanten niet de verantwoordelijkheid genomen om hen te beschermen tegen cyberaanvallen en privacyschending”, stelt Markey.

Niet op de hoogte

In het onderzoeksrapport staat dat veel fabrikanten aangaven niet op de hoogte te zijn van hackincidenten. Elke autofabrikant gaat heel anders om met de introductie van een nieuwe technologie. Grotendeels zijn deze handelingen onvoldoende toegespitst op veiligheid en bescherming.

De helft van de fabrikanten zegt dat rijhistorie draadloos wordt verstuurd van het voertuig naar een andere locatie, vaak zelfs andere bedrijven. Het leeuwendeel kan niet beschrijven hoe ze deze data effectief beschermen tegen bespiedende ogen. Vaak is ook niet duidelijk waarvoor persoonlijke informatie uit de auto wordt gebruikt. De fabrikanten komen niet verder dan “om de klantervaring te verbeteren”.

De autofabrikanten die meewerkten aan het onderzoek zijn BMW, Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Hyundai, Jaguar Land Rover, Mazda, Mercedes-Benz, Mitsubishi, Nissan, Porsche, Subaru, Toyota, Volkswagen-Audi en Volvo.

BeveiligingbeveiligingConnected CarhacknieuwsNot Connected Car

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600