Snapchat bijna zoveel waard als WhatsApp
Snapchat bereidt een nieuwe financieringsronde voor, zo weet Bloomberg Business op basis van “bronnen dicht bij het dossier”. Het bedrijf zou meer dan 500 miljoen dollar willen ophalen en daarbij een waardering krijgen van 16 à 19 miljard dollar.
Dat zou van Snapchat het derde meest waardevolle bedrijf maken dat door durfkapitalisten wordt gefinancierd, na taxidienst Uber en de Chinese gsm-bouwer Xiaomi, zo blijkt uit cijfers van CB Insights Data.
Bij de laatste ophaalronde, eind vorig jaar, werd 486 miljoen dollar door Snapchat getankt. De waardering klokte toen nog af op 10 miljard dollar. Die kapitaalsronde werd in alle stilte bekendgemaakt op Nieuwjaarsavond. Snapchat zou op enkele maanden dus bijna verdubbeld zijn in waarde.
De twee oprichters van Snapchat, Evan Spiegel en Bobby Murphy, kregen in 2013 allebei tien miljoen in secundaire financiering als individuele aandeelhouders, bovenop 60 miljoen dollar in een zogenaamde Serie B-financiering (de tweede keer dat een bedrijf geld krijgt van investeerders nadat het bepaalde doelen heeft bereikt). In december van dat jaar was er ook nog een mysterieuze cash-injectie van een onbekende investeerder in een Serie C-financiering.
Ongeveer tezelfdertijd wees Snapchat een overnamebod van Facebook af. Facebook had toen zo’n drie miljard dollar veil voor de berichtjesdienst. Mark Zuckerberg kocht even later dan maar Whatsapp voor bijna 22 miljard dollar. Gezien de waardering van Snapchat nu ook op gelijkaardige cijfers afklokt, zullen Spiegel en Murphy waarschijnlijk geen spijt hebben dat ze Zuckerberg de deur wezen.
Snapchat groeit dan wel als kool (in mei vorig jaar, drie jaar na de lancering, werden er dagelijk 700 miljoen foto’s en filmpjes verstuurd), het bedrijf heeft ook zo zijn kopzorgen. De Amerikaanse Federal Trade Commission nam Snapchat onder vuur omdat de verstuurde berichtjes, die zogenaamd verdwijnen na een tijdje, toch nog op de Snapchat-servers te vinden zouden zijn. Het bedrijf zou bovendien ook veel meer persoonlijke data verzamelen dan het toegeeft en ook de beveiligingsmaatregelen van de bijhorende apps zouden ondermaats zijn.
In januari legden Snapchat en de FTC hun geschil bij. Het bedrijf beloofde daarbij dat het zijn privacy-politiek zou aanpassen. Het ging er ook mee akkoord dat een onafhankelijk privacy-agentschap zijn diensten voor de komende twintig jaar monitort.