Pebble profiteert van Apple Watch-lancering
De Kickstartercampagne van de nieuwe smartwatch van Pebble heeft flink baat gehad bij het lanceren van de Apple Watch vorige week maandag.
Op zondag 8 maart werd 6.000 dollar per uur opgehaald. Op de dag van de lancering van de Apple Watch, maandag 9 maart, liep dit op tot 10.000 dollar per uur. En deze lijn zette door. Op 10 maart werd de nieuwe Pebble met maar liefst 16.000 dollar per uur gesteund.
[related_article id=”161563″]
De Pebble Time en Pebble Time Steel werden twee weken voor het Apple-event aangekondigd. Een gouden zet, zo blijkt nu. Het succes van de Kickstartercampagne is immens. De teller staat op het moment van schrijven op 72.942 backers, en heeft al 18.666.152 dollar opgehaald met nog 11 dagen te gaan. Er zijn een viertal verklaringen te bedenken voor dit succes.
Ten eerste is de nieuwe Pebble een bijzondere verschijning op de huidige markt voor smartwatches. Het horloge werd door verschillende publicaties bestempeld als de "beste smartwatch die je momenteel kan kopen". En met de combinatie tussen zijn prijskaartje (vanaf 159 dollar), batterijduur van 7 tot 10 dagen en de vele functies die de smartwatch heeft, is dat ook niet onterecht.
Daarnaast werkt de Pebble zowel op Android als op iOS. Daarmee spreekt het niet alleen de complete markt aan, maar is het op iOS meteen ook het enige serieuze alternatief voor een Apple Watch. Er zijn, behalve een aantal fitnesstrackers, nauwelijks smartwatches die werken met iOS op dit moment. Google zou naar verluidt wel werken aan Android Wear-ondersteuning voor iOS, maar dat werd nog niet commercieel uitgerold. Pebble is geniaal in dit gat gesprongen, onder andere door mee te liften op de enorme aandacht die Apple telkens naar zich toe weet te trekken.
De CEO en oprichter van Pebble verwoordt het zelf tegenover TechCrunch het beste: “Het event van Apple vorige week zorgde voor een mooie piek in steun aan ons, zoals verwacht. Wanneer het grootste bedrijf ter wereld zich op jouw markt begeeft, dat is de validatie waar je alleen van kan dromen. Hoe meer bewustzijn voor smartwatches hoe beter, en hoe meer keuze voor consumenten, des te beter voor iedereen. 2015 gaat een bijzonder opwindend jaar voor ons worden.”