BIPT: Wisselen van vaste operator moet eenvoudiger
De procedure om van vaste operator te veranderen, vinden veel consumenten technisch en administratief te ingewikkeld. Dat blijkt uit een enquête van telecomwaakhond BIPT waarover Trends bericht. Dat is een van de redenen waarom er vier keer meer mensen wisselen van mobiele operator dan van vaste operator.
Om een overstap mogelijk te maken is er bijvoorbeeld te weinig coördinatie tussen de operatoren onderling, met dienstonderbrekingen en dubbele facturen tot gevolg. Het BIPT wil de procedure daarom aanpakken. Zo zal de consument zich enkel tot de nieuwe operator moeten wenden en moeten er boetes komen als de procedure niet op een redelijke termijn rond is. Operatoren moeten ook alle gegevens over de lijnen op de factuur vermelden.
Gebrek aan informatie
Er is ook een gebrek aan informatie waardoor overstappen moeilijk wordt. Zo weet 84% van de ondervraagden niet dat zijn e-mailadres wettelijk nog 18 maanden na de overschakeling in dienst moet blijven bij de oude operator. Het BIPT wil de operatoren verplichten daarover de nodige informatie te geven op hun website.
Ook de overstapkosten kunnen lager, zegt de toezichthouder. Als bijvoorbeeld settopboxen en modems gestandaardiseerd zouden worden, kunnen de operatoren die opnieuw gebruiken. In Duitsland wordt daar al aan gewerkt.
De voorstellen van het BIPT liggen nu op het bureau van minister van Telecom Alexander De Croo. Die zegt ze zo snel mogelijk in de praktijk te willen brengen.
Niet enthousiast
De paar alternatieve, kleine operatoren die in België nog werken, zijn minder enthousiast. Zij betalen Belgacom rond de 200 euro aan installatie- en activatiekosten om een klant binnen te halen en hebben deactivatiekosten als die weer vertrekt. Als dat na zes maanden gebeurt, zoals wettelijk kan, verliezen ze geld. Gemakkelijker overschakelen nekt de concurrentie dan nog meer, klinkt het. Het BIPT zegt daarom ook die kosten te willen bekijken.