Kickstarter lanceerde 135 onwettelijke projecten vorig jaar
Zoals iedere grote website is ook Kickstarter van tijd tot tijd het slachtoffer van misbruik. Iedereen heeft toegang tot Kickstarter en dat lijdt tot projecten die in strijd zijn met de wetgeving, al dan niet door het bewuste toedoen van de mensen achter een project. De website, die aspirant-ondernemers de kans geeft geld in te zamelen hum hun project om te zetten in realiteit, publiceert nu een transparantierapport waarin het aantal schendingen van auteursrechten en andere onregelmatigheden op de site uit de doeken wordt gedaan.
Auteursrechten
In 2014 kreeg Kickstarter 282 claims van partijen die van mening waren dat één of ander project de auteursrechten schond. Die claims werden ingediend onder de Digital Millennium Copyright Act (DMCA) en moeten aan een aantal voorwaarden voldoen. 159 claims voldeden volgens Kickstarter zelf niet aan de vereisten en werden genegeerd. Op 123 andere vragen ging het platform wel in.
Vaak gaat het om één of andere inbreuk op het auteursrecht op de pagina van het project. Denk bijvoorbeeld aan een video die zonder toestemming wordt gebruikt. In eenvoudige gevallen wordt de inbreuk gecorrigeerd en wordt er een video of afbeelding verwijderd. Dat is niet altijd mogelijk: als gevolg van gegronde DMCA-klachten haalde Kickstarter al 46 projecten offline.
Patenten
Design, Technologie, Games en Films zijn de categorieën die de meeste controverse veroorzaken, al behoren die natuurlijk ook tot de populairste categorieën met de meeste projecten. Hoopvolle ondernemers verliezen soms ook de patentenwetgeving uit het oog. 12 projecten werden offline gehaald omdat ze één of ander patent schonden.
Tot slot komen regeringen ook aankloppen bij Kickstarter voor informatie over mensen met accounts op de website. Het platform kreeg vorig jaar 8 aanvragen waarvan twee uit Europa. Slechts drie daarvan kwam toe in de vorm van een dagvaarding, waarna Kickstarter er, zoals het ook wettelijk moet, op in ging. De andere vijf werden netjes genegeerd.
Kickstart wil met het rapport openheid bieden over de manier waarop het klachten tegenover projecten en ondernemers behandeld, en de wijze waarop wordt omgegaan met informatievragen van overheden. Het bedrijf wil dergelijke rapporten voortaan jaarlijks uitbrengen. Het is daarin niet nieuw: onder andere Facebook, Twitter en Google publiceren al langer gelijkaardige cijfers.