Hoe mobiel is jouw bedrijf?
Het was onderzoeksbureau Yankee Group die onlangs een inschatting maakte op basis van een zogenaamde ‘mobile maturity index’. De vraag hierbij was in welke fase organisaties zitten op het vlak van mobiele strategie. In realiteit worden deze fasen doorlopen.
1. PC Centric
Het bedrijf is vooral gebaseerd op de traditionele computertoepassingen. Zo goed als alle toepassingen baseren zich op pc. Dit is wereldwijd voor 30 procent van de bedrijven en overheden nog het geval.
[related_article id=”161563″]
2. Opportunistic mobility
Hierbij zijn er mobiele initiatieven. Zo rollen bedrijven mobile apps uit als ze die nodig hebben. Maar het gebeurt eerder op een ad hoc-basis. Deze situatie vind je nog bij de meeste bedrijven. Voor 43 procent van de organisaties is dit van tel.
3. Strategic mobility
In deze fase wordt mobiel strategisch benaderd. Het bedrijf past dan bijvoorbeeld de werking of zelfs het zakenmodel aan. Mobiele apps spelen een strategische rol. Voor 26 procent van de bedrijven geldt vandaag deze situatie. Zij zijn de voorlopers in mobiel.
4. Mobile first
Alle ontwikkelingen vertrekken vanuit mobile. Dit is nog een eerder uitzonderlijke situatie, en veel bedrijven zullen hier vermoedelijk nooit (willen) geraken. Goed voor 1 procent van alle bedrijven.
Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een (gratis) seminarie over mobile business. Meer info over dit seminarie vind je op: www.businessmeetsit.be.