Het gevaar van Googles nieuwe mobielvriendelijke zoekalgoritme
Vanaf 21 april gebruikt Google “mobielvriendelijkheid” als een parameter om te bepalen hoe hoog een site eindigt in zijn zoekresultaten. Hoe beter een site werkt op een tablet of smartphone, hoe hoger het resultaat. En zoals iedereen weet: hoog eindigen in de zoekresultaten van Google staat gelijk aan veel trafiek. Of je site goed werkt op een mobiel toestel, kan je bij Google testen.
Een probleem daarbij: meer dan tweederde van alle ondernemingen in de Fortune 100-lijst heeft een site die niet mobielvriendelijk is, blijkt uit een onderzoek van SumAll. Deze bedrijven zullen vanaf volgende week dus een daling in hun webtrafiek gaan zien. Google kondigde deze maatregel zeven weken geleden aan. Als de meerderheid van dit soort reuzenbedrijven er al niet in slaagt om op die tijd een site aan te passen, dan is dat bij kleine KMO’s waarschijnlijk helemaal niet het geval.
[related_article id=”158901″]
Op het eerste zicht zijn de nieuwe regels van Google perfect logisch. Mobiele trafiek wordt almaar belangrijker en heel wat bedrijven deden nog altijd geen moeite om hun sites daar op voor te bereiden. Ondertussen krijgt Google niet hetzelfde aantal clicks (en de bijhorende reclametarieven) op mobiele toestellen als op de desktop.
Aangezien meer en meer trafiek mobiel is, lijkt het dus maar normaal dat zoekresultaten kleine schermpjes bevoordelen. Maar als je tussen de lijntjes leest, zie je de echte redenen waarom Google zijn algoritme wil aanpassen. Google wil ten eerste de kloof tussen de reclametarieven op de desktop en op smartphones dichten nu er meer en meer op telefoons gesurft wordt. Het bedrijf hoopt daarnaast ook dat mobielvriendelijke resultaten en websites die goed werken op kleine schermen een verandering in consumentengedrag zullen forceren. En: Google wil betere toegang tot content in apps zodat het die data kan indexeren.
Vanuit zakelijk oogpunt lijkt er geen vuiltje aan de lucht, maar er zijn ook risico’s. Als de meeste bedrijven nog niet klaar zijn met hun mobiele site, zullen de zoekresultaten van Google ook minder betekenisvol zijn voor de surfers. Misschien is de content die je krijgt van mobielvriendelijke sites niet zo goed als wat je krijgt van bedrijven die nog aarzelen. En waarom zouden bedrijven die verbrand zijn door Google niet gaan samenwerken met Bing of Yahoo? Of, als ze toch nog maanden moeten werken aan een mobiele site, waarom zouden ze hun marketingbudget niet bij Facebook spenderen?
Voor consumenten zal er misschien niet meteen veel veranderen, maar heel wat grote bedrijven zullen waarschijnlijk niet blij zijn met het nieuwe Google-algoritme. En velen van hen roepen al langer om meer concurrentie op de zoekmarkt…
Ook de verandering in consumentengedrag die Google graag wil, zal, zelfs met het mobielvriendelijke algoritme, niet eenvoudig te bekomen zijn. Op kleine schermen gaat het meer om scannen dan echt zoeken. Google zal waarschijnlijk nooit dezelfde advertentie-inkomsten op mobiel behalen als op de desktop, wat het bedrijf ook doet.
En aangezien reclame alles financiert bij Google, van robots over zelfrijdende auto’s tot een hoop geheime projecten, zou dit nieuwe algoritme weleens als een boemerang kunnen terugkeren in het gezicht van de zoekgigant.
Op 5 juni 2015 organiseren Smart Business Strategies, ZDNet.be en Business Meets IT de training "SEO voor tekstschrijvers". Tijdens deze training leert Rutger Steenbergen je alles over SEO. Meer informatie over de training en de mogelijkheid om je in te schrijven, vind je op de webite van Business Meets IT.