Nieuws

De drie aspecten van data-analyse

Naar aanleiding van het gratis seminar over BI & analytics overlopen we de drie grote categorieën die we kunnen onderscheiden in dit domein.

Naar aanleiding van ons gratis seminar over Business Intelligence & Analytics van 5 mei overlopen we de drie grote categorieën in dit domein.

“Bedrijven zaten nooit op meer data dan vandaag. Het besef groeit dat ze daar iets meer moeten doen”, zo stelt Geert Van Peteghem, de managing director van SAS Belux, die de trends overloopt.

[related_article id=”162120″]

Drie categorieën

Om te beginnen is de reikwijdte van business intelligence en analytics breed. Van Peteghem ziet drie grote categorieën. “Eerst is er het zogenaamde master data management of MDM. Dat is bij wijze van spreken het klaarmaken van de data. Vroeger moesten alle data vooraf helemaal proper gemaakt worden, al is dat vandaag misschien iets minder van tel”, stelt hij.

Het tweede onderdeel is het analytics. “Hierbij onder meer voorspellingen naar de toekomst toe”, aldus Van Peteghem. Deze categorie is het pure analytics: interpretatie en analyse van historische data.

Het derde luik is het zogenaamde reporting. Hierbij worden historische data gerapporteerd en ingeschat. “Vooral het visualiseren van de data is in dit domein aan een opmars bezig."

Trends

Los van deze drie grote domeinen, vallen er ook enkele trends op in BI en analytics. Als belangrijkste trends in het algemeen ziet Van Peteghem de verdere democratisering van BI & analytics: steeds meer organisaties en eindgebruikers gaan er mee aan de slag.

Big data is ook een trend met onder meer de opmars van Hadoop, een open-source software framework waarmee applicaties grote hoeveelheden data kunnen verwerken.

Daarnaast is er ook de trend naar ‘embedded BI’, waarbij BI & analytics in andere bedrijfstoepassingen wordt ingebouwd. Maar misschien nog wel de belangrijkste trend, volgens hem, is realtime: de nood om snel analyses te kunnen doen. “Dan denk ik bijvoorbeeld aan banken zoals BNP die aan realtime fraudedetectie doen en desgevallend meteen kunnen ingrijpen.”

Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een gratis seminarie over business intelligence en analytics. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.

analyticsBIbusiness intelligenceintelligencenieuwsseminar

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren