Nieuws

Facebooks focus op mobiel werpt zijn vruchten af

Zowel de omzet als het aantal gebruikers van Facebook is gestegen. Zeker de groei van de mobiele inkomsten is opvallend.

De sociale media-gigant Facebook heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar een omzet gedraaid van 3,54 miljard dollar. Dat is 41 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst is echter meer dan 20 procent gedaald naar 512 miljoen dollar. Vooral negatieve wisselkoerseffecten door de sterker geworden dollar en de hogere operationele kosten van het bedrijf waren daarvoor verantwoordelijk.

Facebook blijft groeien als kool. Niet alleen dankzij zijn website en mobiele app, maar ook via Instagram, Messenger en Whatsapp. Instagram heeft nu meer dan 300 miljoen gebruikers, Whatsapp meer dan 800 miljoen. Het aantal maandelijks actieve gebruikers van Facebook zelf steeg met 13 procent naar 1,44 miljard. 1,25 miljard mensen gebruiken Facebook op hun mobieltje, 600 miljoen daarvan gebruiken Messenger.

Facebook en Zuckerberg hebben ingezien dat mobiel de toekomst is en zetten daar ook volop op in. Van nieuwe manieren om foto’s en video’s te delen via Messenger, over uitgebreidere reclamemogelijkheden in Instagram tot het oprichten van de “Creative Shop” om bedrijven effectievere foto’s en filmpjes te laten maken die gericht zijn op mobiele gebruikers van over de hele wereld.

Bij de voorstelling van de kwartaalcijfers zei Zuckerberg dat hij geen intenties had om Whatsapp in Facebook te integreren, waardoor men er waarschijnlijk mag van uitgaan dat ook Instagram onafhankelijk zal blijven. De reden daarvoor, aldus Zuckerberg, is dat ze voor andere redenen gebruikt worden. In Brazilië bijvoorbeeld is Whatsapp een vervanger geworden van de klassieke sms. Messenger is een manier om direct met Facebook-vrienden te communiceren.

Het managen van die drie aparte netwerken brengt misschien wel kopzorgen mee, maar volgens analisten realiseert Facebook zich hoe belangrijk de verschillende types van mobiele diensten zijn. “Facebook ziet in dat alles op het internet mobiel gaat worden”, zegt Ken Odeluga van City Index. “Het bedrijf maakt er geen geheim van dat mobiel hun eerste focus is.” Zelfs in zijn financiële rapporten is het belang van mobiel duidelijk: Facebook geeft van bijna al zijn kerncijfers ook het mobiele aandeel op.

Adverteerders zien het alvast graag gebeuren. Van de 3,32 miljard dollar die Facebook aan reclamegeld binnenhaalde dit kwartaal, kwam 73 procent van advertenties op mobiele toestellen. Vorig jaar was dat 59 procent. Bovendien blijken meer dan 85 procent van de gebruikers die dagelijks inloggen dat te doen van een smartphone of tablet.

Op 28 mei organiseert ZDNet in samenwerking met Smart Business en Business Meets IT een training "Facebook en Twitter voor bedrijven". Meer informatie over deze training en mogelijkheid tot inschrijven vindt u op www.businessmeetsit.be.

instagrammessengernieuwsreclamewhatsapp

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken