Google op zoek naar groei in mobiel
Voor zoekopdrachten op je desktop is Google onberispelijk de koning. Maar zoekopdrachten met smartphones en tablets zijn een ander verhaal. En dat is slecht nieuws voor Google.
Om concurrenten als Amazon, Yelp en TripAdvisor een hak te zetten heeft het bedrijf de afgelopen weken gepoogd om de mobiele zoekmarkt te herdefiniëren.
[related_article id=”158901″]
Google heeft zijn verworven spierballen gebruikt om iedere site te forceren hun code (indien nodig) te herschrijven. Wanneer websites volgens Google niet geschikt zijn voor mobiel gebruik worden deze lager gerangschikt in de organische zoekresultaten. De implementatie hiervan vond afgelopen dinsdag plaats.
Ten tweede leveren zoekopdrachten op Androidapparaten naast websites ook applicaties op, wanneer inhoud in deze apps relevant is voor de zoekterm. De apps zijn direct te downloaden vanuit de zoekresultaten.
Dit doet Google omdat het meer geld wil verdienen aan mobiele apparaten, en snel ook. Google is nog steeds marktleider in advertentieverkoop voor mobiele zoekopdrachten, maar afgezet tegen het geld dat verdiend wordt aan desktops valt de mobiele markt blijkbaar tegen (Google komt niet met cijfers).
Facebook bijvoorbeeld heeft wat dat betreft weinig te klagen. Naar eigen zeggen komt 73 procent van alle advertenties op het sociale netwerk op mobiele apparaten terecht. Maar liefst 85 procent van de dagelijkse gebruikers bezoekt de site vanaf een mobiel apparaat.
Het is sowieso duidelijk dat Google mobiele apparaten ziet als een groot deel van zijn toekomst. Met een eigen besturingssysteem dat op 80 procent van alle mobiele apparaten draait, een nieuwe providerdienst, en besturingssystemen voor wearables en zelfs dashboards van auto"s is dat ook niet zo gek.
Op 5 mei organiseren Smart Business en ZDNet.be een gratis seminarie rond Mobile Business. Meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven, vindt u op www.businessmeetsit.be.