Samsung versnelt productie Galaxy S6 Edge
In een poging om de grote vraag naar de Galaxy S6 Edge bij te houden, opent Samsung een nieuwe productielijn. De Edge is Samsungs exclusiefste telefoon ooit. Het vlaggenschip is vrijwel identiek aan de gewone Galaxy S6, maar heeft een scherm dat over de rand gebogen is. Dat maakt het toestel aanzienlijk moeilijker om te produceren, en haalt ook de prijs omhoog. De S6 Edge is maar liefst 150 euro duurder dan de gewone variant.
Tijdrovende productie
Dat lijkt aspirant-kopers niet af te schrikken. De vraag naar de stijlvolle Edge zou even groot zijn als de vraag naar de gewone Galaxy. Zelfs Samsung had daar niet op gerekend waardoor het merk de vraag niet kon bijhouden. Het maken van het gebogen scherm gebeurt met een moeilijk en vooral tijdrovend proces waardoor het veel moeilijker is om de toestellen te produceren, en het productietempo lager ligt dan dat van de gewone S6.
[related_article id=”161563″]
Om de hoge vraag naar de Edge toch bij te houden opent Samsung nu een nieuwe productielijn. Oorspronkelijk zou de fabriek waarin de lijn gehuisvest wordt pas in juni beginnen met produceren, maar Samsung besloot de deadline met twee maanden naar voren te schuiven. Volgens anonieme bronnen draait de lijn vandaag al, en zal de productie van telefoons met gebogen scherm kunnen stijgen tot 5 miljoen exemplaren per maand.
Opnieuw de grootste
Het hernieuwde enthousiasme voor de Koreaanse smartphones weerspiegelt zich ook in nieuw marktonderzoek van Strategy Analytics, al is de verkoop van de Galaxy S6 en S6 Edge daar voorlopig zelfs nog niet in opgenomen. Met een marktaandeel van 24 procent is Samsung volgens dat onderzoek opnieuw de grootste producent van smartphones ter wereld. In het laatste kwartaal van vorig jaar ging die eer, mede dankzij de lancering van de iPhone 6, nog naar Apple. In absolute cijfers bracht Samsung dit kwartaal volgens Strategy Analytics zo"n 83,2 miljoen telefoons aan de man. Ter vergelijking: Apple verkocht 61,2 miljoen iPhones, goed voor een marktaandeel van 17,7 procent.
?De verkoop van de Galaxy S6, al dan niet met Edge, zal naar alle waarschijnlijkheid het volgende kwartaal verder aantrekken. Analisten voorspellen dat beide toestellen samen zo’n 55 miljoen keer over de toonbank zullen gaan. Of dat genoeg is om Samsungs marktpositie te doen stijgen is nog maar de vraag. Vorig jaar had het merk nog 31 procent van de slimme telefoonmarkt in handen.
En de rest…
Om het plaatje compleet te maken: Lenovo staat, met Motorola inbegrepen, op de derde plaats wat marktaandeel betreft met 5,4 procent. Huawei volgt met 5 procent. De cijfers tonen aan dat de markt nog steeds gedomineerd wordt door twee spelers. Dat zij allebei moeilijk aan de vraag kunnen voldoen bij de lancering van een nieuw product is dan ook niet zo verrassend.