Facebook wil nieuwsartikels integraal in je feed plaatsen

Facebook wil nieuwsartikels en andere content van grote mediabedrijven direct op zijn eigen site gaan hosten. In ruil daarvoor biedt het deze bedrijven de inkomsten van sommige advertenties die gekoppeld zijn aan de content. Eerder doken al geruchten op over deze functionaliteit.
The Wall Street Journal bericht nu op basis van anonieme bronnen dat de feature, die naar verluid Instant Articles gaat heten, zich in de afrondende fase bevindt. Wellicht verschijnt hij al deze maand, maar het blijft onduidelijk hoeveel controle de eigenaars van de content nu daadwerkelijk houden.
Het direct plaatsen van nieuws en video’s op Facebook zou een oplossing moeten zijn voor de frustrerende ervaring die het lezen van artikels via het sociale medium nu omvat. Je dient te klikken op een link in de feed, en voor je het artikel aan het lezen bent zijn er zo’n acht seconden voorbij. Zeker wanneer je gebruik maakt van een mobiel apparaat op een slechte internetverbinding.
Waar nog over wordt nagedacht is het verdienmodel. Het lijkt erop dat er onderscheid gaat worden gemaakt tussen wie advertenties verkoopt. De uitgever krijgt alle inkomsten van de advertenties die hij verkoopt. Als Facebook de advertentieruimte verkoopt, mag het 30 procent van de inkomsten houden.
Het toevoegen van volledige artikels zal de nieuwsfeed op Facebook behoorlijk gaan veranderen. Maar dat is niet de enige manier waarop Facebook de teugels wat meer laat vieren.
Prioriteit
Volgens AdWeek zien sommige gebruikers een functie waarin ze hun favoriete sites en vrienden kunnen kiezen. Waarschijnlijk krijgen updates van deze bronnen dan voorrang. Want sommige vrienden en pagina"s zijn nou een keer interessanter dan andere. Eerder bepaalde een algoritme wat er verscheen op de nieuwsfeed, of ‘Top Stories’. Of en wanneer de nieuwe functie beschikbaar wordt voor alle gebruikers is niet bekend.













