Microsoft delft opnieuw het onderspit in merkdispuut
Skype delft het onderspit in een juridisch gevecht met de Britse mediagroep Sky over het gebruik van zijn logo.
Het Britse bedrijf spande een rechtszaak aan tegen Skype, dat in handen is van Microsoft, omdat het vond dat het beeldmerk van Skype te dicht aanleunde bij hun eigen logo. Het Gerecht van de Europese Unie geeft de Britten nu gelijk en oordeelt dat het Skype-merk visueel, fonetisch en conceptueel te veel lijkt op dat van Sky, zodat dit verwarring zou kunnen zaaien bij consumenten.
[related_article id=”161452″]
Een van de argumenten voor het oordeel was het feit dat de woorden Sky en Skype qua uitspraak zeer dicht bij elkaar liggen. Ook de associatie van Skype met lucht, sky in het Engels, door de wolkachtige uitlijn rond het logo van het bedrijf, vonden de rechters een basis voor verwarring. De beeldmerken bestaan volgens de rechtbank ook nog niet lang genoeg naast elkaar om misverstanden uit te sluiten.
Het is niet de eerste keer dat Sky een dergelijke rechtszaak opstart en wint: in 2014 dwong het Microsoft ook al om de naam van zijn clouddienst SkyDrive om te dopen tot OneDrive middels een gelijkaardige zet.
Het huidige vonnis hoeft nog niet het einde te betekenen van het Skype-logo in de Europese Unie. Skype kan nog in beroep gaan tegen de beslissing bij het Europese Hof van Justitie.