Google laat app-ontwikkelaars met prijzen experimenteren
Naar verluidt is Google van plan om Android-ontwikkelaars meer flexibiliteit te geven in de Play Store door te spelen met verschillende icoontjes, kleuren, beschrijvingen en zelfs prijzen voor apps.
The Information meldt dat Google deze nieuwe functionaliteit – het zogeheten A/B-testen – mogelijk introduceert tijdens zijn I/O-conferentie later deze maand.
[related_article id=”158901″]
De nieuwe opties geven app-makers uitgebreidere mogelijkheden om de reacties en interesses te peilen van de miljoenen gebruikers die in de Play Store op zoek gaan naar nieuwe apps en software. Zo kunnen ze kijken of mensen een app veel vaker downloaden als het maar 1,99 euro kost in plaats van 2,99 euro. Of dat mensen een app downloaden als het icoontje blauw is in plaats van rood. En of er meer belangstelling is voor apps waarin de preview een geanimeerd filmpje is in plaats van live-action.
The Information merkt op dat Google hiermee ontwikkelaars meer mogelijkheden geeft om verschillende marketingstrategieën te testen over de hele wereld. Het icoontje van een app kan zich richten op een specifiek element uit een bepaald land en voor een ander land is het juist weer wenselijk om het ontwerp en het kleurenpalet compleet anders te doen.
Het gaat hierbij puur om cosmetische veranderingen in de weergave van de Play Store. De gedownloade app is voor iedereen hetzelfde. Het idee van verschillende tarieven lijkt ook raar, want het is voor ontwikkelaars lastig iets op een bepaalde manier in de markt te zetten als de prijzen niet constant zijn. Desondanks is het een optie waar veel ontwikkelaars blij mee zullen zijn.