Na de verkeersfile: de netwerkfile
In de toekomst zullen bij files niet alleen auto’s achter elkaar aan moeten schuiven, ook de data in de lucht zou wel eens voor een verstopping komen te staan. Steeds meer auto’s zijn uitgerust met mogelijkheden om draadloos verbinding te maken met smartphones, mp3’s, tablets en andere apparaten. Breng die auto’s bij elkaar, en al dat netwerkgeweld kan door zijn ophoping voor serieuze hinder zorgen. Dat stelt een studie uitgevoerd door het Britse onderzoeksorganisatie Machina Research, dat zich toelegt op datacommunicatie tussen apparaten.
Tegen 2024 nemen verbindingen tussen toestellen exponentieel toe, van 250 miljoen in 2014 tot circa 2,3 miljard, zo stelt het onderzoek. De helft van die connecties zal van voertuigen komen. Wanneer files zich vormen en verschillende bestuurders alternatieve routes of ontspanning via een draadloze verbinding opzoeken, ontstaat er een piek in dataverkeer. Hierdoor kan het lokale netwerk kortsluiten, en dat brengt gevaren met zich mee, omdat ook navigatie- en veiligheidsystemen van auto’s hiervan gebruikmaken.
“In termen van globaal datavolume stellen verbonden wagens weinig problemen,” zegt Matt Hatton, oprichter en CEO van Machina Research. “Een netwerk beheren omvat echter niet het totale dataverkeervolume. Het is gefundeerd op de pieken die het gebied rond een gsm-mast te verwerken krijgt.”
De studie beveelt dan ook aan dat netwerkoperatoren meer aandacht besteden aan de controle van datapieken in drukke gebieden, en dat productontwikkelaars ervoor zorgen dat hun toestellen elkaar niet verstoren op het netwerk.