Hoe Apple de iPad-verkoop weer wil stimuleren
De verkoopcijfers van de iPad zitten al een tijdje in het slop. Experts vrezen dan ook dat de populaire tablet reeds over zijn hoogtepunt heen is. Kan Apple het tij doen keren?
In het eerste kwartaal van 2015 gingen 12,6 miljoen iPads over de toonbank. Dat is nog altijd een aantal waar de meeste hardwarefabrikanten alleen maar van kunnen dromen, maar de neerwaartse trend is sinds enkele kwartalen duidelijk zichtbaar en de druk stijgt voor Apple om daar iets aan te doen.
De vervangingscyclus van tablets blijkt een stuk langer te zijn dan van telefoons en ook de lancering van de grote iPhone 6 Plus heeft een kannibaliserend effect op de tabletverkoop. Apple zal de consument dus moeten overtuigen om sneller een nieuwe iPad te kopen. Een eerste stap in die richting kregen we te zien bij de onthulling van iOS 9.
Naast prestatieverbeteringen introduceert iOS 9 ook een aantal nieuwe functies. De opvallendste is waarschijnlijk Split View, waarmee je twee apps naast elkaar kan openen op een iPad. Maar er zit een addertje onder het gras. Split View werkt alleen op de iPad Air 2, het meest recente model van Apples tablet.
[related_article id=”167956″]De iPad Air 2 is de eerste (en voorlopig enige) iPad met drie processorkernen en 2 GB RAM aan boord. Zou het kunnen dat Split View die hogere specificaties nodig heeft om goed te werken? Dat is mogelijk, maar weinig waarschijnlijk. Via een jailbreak is het immers al langer mogelijk om te multitasken op elke iPad met iOS 7. Apples implementatie van Split View lijkt veel eenvoudiger, waardoor de beslissing eerder arbitrair is.
Alle gebruikers die momenteel op iOS 8 zitten, zullen dus in staat zijn om gratis te updaten naar iOS 9 – zodat Apple verzekerd is van een snelle en hoge adoptiegraad – maar de prijs voor toegang tot alle (tablet)functionaliteit is een upgrade naar de iPad Air 2 of een nog niet aangekondigd nieuwer exemplaar.
Wie weet is Split View zelfs de voorbode van een nakende lancering van de langverwachte iPad Pro met 12 inchscherm, waarover al langer gespeculeerd wordt. Daarmee zou Apple potentieel een heel nieuwe markt kunnen aanboren, wat eveneens voor een positief effect zorgt op de verkoopcijfers.
De komende kwartalen, met name vanaf de lancering van iOS 9 in september, zullen aantonen of de strategie al dan niet effect heeft en Apple de iPad weer nieuw leven kan inblazen.